Korona vei työn ja leivän – Lähetysseuralta apua Kolumbiaan ja Zimbabween

Kuvassa valkeaan suoja-asuun pukeutunut mies pakkaa elintarvikkeita kasseihin.
Vapaaehtoistyöntekijä lajittelee Lähetysseuran tuella annettavaa ruoka-apuva Yopalin kaupungissa. Kuva Kolumbia kirkko.

Suomen Lähetysseura antaa ruoka-apua 600:lle koronaviruksen takia ahdinkoon joutuneelle perheelle Kolumbiassa. Monet perheet ovat joutuneet vaikeuksiin hallituksen määräämien koronarajoitusten takia, jotka estävät työn muun muassa katukauppiaana, siivojana tai rakennustyömailla.

Apu menee perille Kolumbian luterilaisen kirkon kautta, ja se rahoitetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroista.

Apu suunnataan köyhimmille perheille, joista osa kärsii työttömyyden ja nälän lisäksi mielenterveysongelmista ja perheväkivallasta. Tuki kestää neljä kuukautta.

Henkistä tukea ja neuvoja perheille

Perheet saavat psykososiaalista tukea verkon kautta sekä neuvoja kriisin kohtaamiseen ja perheväkivallan ehkäisyyn. Työtä tekevät psykologi ja sosiaalityöntekijä. He myös kouluttavat kirkon työntekijöitä antamaan henkistä tukea apua tarvitseville. Lapsille tuotetaan lisäksi kolme video-ohjelmaa, jossa käsitellään kodin hygieniaa, koronarajoituksia ja perheväkivaltaa.

Tukea annetaan perheille niillä alueilla, joilla kirkko toimii, kuten Cundinamarcan ja Antioquian maakunnissa. Näiden kahden maakunnan keskukset ovat Bogotá ja Medellin.

Lähetysseura tukee kirkon työtä mm. Antioquian aluella. Pastori John Hernández matkalla Alto de Murrin kylään. Kuva Katja Tynkkynen.

Kirkon radio jakaa tietoa viruksesta

Tiedotuskampanjalla kerrotaan tuhansille ihmisille, kuinka virus tarttuu, ja miten sen leviämistä voidaan ehkäistä. Tietoa jaetaan kirkon radiokanavan, somen ja viestipalvelu WhatsAppin kautta.

Kaksi suoja-asuihin ja visiireihin pukeunutta ihmistä seisoo kadulla.
Vapaaehtoistyöntekijät jakavat apua suojavarusteissa. Kuva Kolumbian kirkko.

– Pienet luterilaiset kumppanikirkkomme ovat kokoaan huomattavasti merkittävämpiä Latinalaisessa Amerikassa. Kriisissä niiden merkitys tulee esiin ja niihin luotetaan entistä enemmän. Kirkot pysyvät ihmisten rinnalla ja rohkaisevat: kyllä me yhdessä pääsemme tästä läpi, kertoo Lähetysseuran Latinalaisen Amerikan aluepäällikkö Arja Koskinen.

Eniten tartuntoja on Bogotassa

Maailman terveysjärjestö WHO arvioi, että Latinalainen Amerikka on nyt koronapandemian keskus. Brasiliassa oli kesäkuun lopussa kolmanneksi eniten tartuntoja maailmassa.

Kolumbiassa oli todettu kesäkuun viimeiseen päivään mennessä 97 850 tartunnan saanutta, joista 2800 kesäkuun viimeisenä päivänä. Eniten koronavirukseen sairastuneita on Kolumbian pääkaupungissa Bogotássa; yli 30 000. Kuolleita oli koko maassa yhteensä yli 3300. Tiedot perustuvat Kolumbian terveysministeriön tilastoihin.

Vammaiset saavat apua Zimbabwessa

Lähetysseura auttaa myös 30 000 eurolla koronapandemian vuoksi vaikeuksiin joutuneita vammaisia ihmisiä ja heidän perheitään Zimbabwessa. Apu menee perille zimbabwelaisen Jairos Jiri -järjestön kautta, ja sen rahoittaa ulkoministeriö kehitysyhteistyövaroista.

Tukea annetaan käteisapuna 180 perheelle kolmen kuukauden ajan, yhteistyössä maan sosiaalityötekijöiden kanssa. Sen arvioidaan tavoittavan noin 900 ihmistä kolmessa eri kylässä.

Zimbabwe otti keväällä käyttöön tiukkoja liikkumisrajoituksia koronapandemian leviämisen ehkäisemiseksi. Zimbabwe on yksi maailman köyhimmistä maista. YK:n mukaan yli puolet maan noin 14 miljoonasta ihmisestä elää ruoka-avun varassa. Maa kärsii pahasta ruoka- ja polttoainepulasta, joka on nostanut peruselintarvikkeiden hinnat pilviin.

Teksti: Marjatta Kosonen

Lue lisää Latinalaisen Amerikan tilanteesta ja Lähetysseuran työstä.