Korona surmaa pappeja ja seurakuntalaisia Boliviassa – kirkko pyytää esirukousta

Lapset seisovat rivissä keltaiset kassit kädessään.
Kummilapset ja heidän perheensä El Altossa saivat Lähetysseuran tuella elintarvikkeita, vitamiineja, pesuaineita ja hygieniatuotteita. Kuva Bolivian luterilainen kirkko.

Viisi Bolivian luterilaisen kirkon pastoria ja yli 30 seurakuntalaista on menehtynyt saatuaan koronaviruksen. Kirkon työntekijöistä 80 prosenttia on sairastunut koronaviruksesta syyskuuhun mennessä.

Terveydenhoidon taso on maassa hyvin heikko, ja sairaanhoitojärjestelmä on ylikuormittunut. Monilla ei ole varaa lääkkeisiin, ja seurakuntalaiset ovat sairastuttuaan turvautuneet luonnonlääkintään.

”Pyydämme Suomen seurakuntia muistamaan rukouksin Boliviaa ja luterilaista kirkkoa. Tilanne on hyvin surullinen. Olemme koronaviruksen lamaannuttamia”, piispa German Loayza kertoo.

Apua Lähetysseuralta

Hädänalaisia on paljon. Lähetysseura on lähettänyt apua Boliviaan.

”Haluamme kiittää siitä, että olette kulkeneet rinnallamme näinä vaikeina aikoina. Olemme äärimmäisen kiitollinen suomalaisille kaikesta Boliviaan antamastanne tuesta.”

Boliviassa oli virallisten tilastojen mukaan raportoitu 24.9. mennessä yli 131 000 koronatartuntaa ja yli 7700 koronaviruksen aiheuttamaa kuolemaa. Pahimmillaan uusia tartuntoja raportoitiin 2000 päivässä, mutta syyskuun lopulla enää 500 päivässä.

Vaalit lokakuussa

Karusta tilanteesta huolimatta lokakuulle on kaavailtu presidentinvaaleja. Vaalit oli tarkoitus järjestää jo toukokuussa, mutta ne jouduttiin perumaan pahenevan koronatilanteen vuoksi.

Boliviassa määrättiin maaliskuun lopussa ulkonaliikkumiskielto ja suljettiin rajat ja lentokentät. Siitä seurasi monille perheille ongelmia toimeentulossa. Taloudellisesta ja poliittisesta paineesta johtuen rajoituksia alettiin purkaa kesäkuussa, mikä taas sai tartuntamäärät nousuun.

Teksti Katja Tynkkynen