Kirkon nuoret työntekijät katkaisevat julman perinteen Etiopiassa: tyttöjen ympärileikkauksen vastainen päivä 6.2.

Lydia Taddese (23) on esimerkki nykyaikaisesta kristitystä etiopialaisnaisesta

Lauantaina 6.2. vietetään kansainvälistä tyttöjen ympärileikkauksen vastaista päivää (WHO). Jos tyttöjen sukupuolielinten silpomisen loppuminen olisi kiinni Lydia Taddesesta, järkyttävä perinne loppuisi Etiopiassa heti.

– Me kirkon työntekijät tavoitamme satoja ihmisiä ja meitä kuunnellaan, hän vakuuttaa.

Muutos on alkanut ja luterilainen Mekane Yesus -kirkko on yksi sen keskeisistä tekijöistä. Suomen Lähetysseuran työntekijät potkivat muutospalloa jo 1970-luvulla ja etiopialaiskirkko sitoutui työhön 1990-luvulla.

Isä pelastaa tyttäret

Lydia Taddese (23) on esimerkki nykyaikaisesta kristitystä etiopialaisnaisesta, joka on heittänyt romukoppaan vahingolliset perinteet ja asenteet. Hän on onnellisesti naimisissa neljättä vuotta, opiskelee, eikä perheessä vielä ole lasta. Perinteisen kaavan mukaan hänellä olisi pari lasta, päivät täyttyisivät kotitöistä ja hän pelkäisi kivuliasta yhdyntää ja synnytystä.

Lydian kaltaiset nuoret naiset ovat vielä vähemmistönä Etiopian maaseudulla, mutta heidän määränsä kasvaa. Lydian ja hänen sisartensa ympärileikkauksen esti valistunut isä. Kun miehet näkevät videolta, mitä operaatiossa oikein tapahtuu, he eivät salli sitä tyttärilleen.

Harhaluulojen hedelmää

Silpomiskäytäntöä ylläpitävät vanhat naiset, jotka vievät salaa tyttärentyttäriään leikattaviksi, jotta nämä varmasti pääsevät naimisiin. Vuosituhansia vanhan perinteen sitkeydestä kertoo se, että joillakin seuduilla tapa on saatu loppumaan, mutta sitten se valtaa taas alaa. Syynä voi olla valheellinen huhu, jonka mukaan leikkaamattomilta naisilta lähtevät hiukset tai he saavat aidsin.

Perinnettä ylläpitävät valheelliset uskomukset sen hyödyistä: se muka varjelee neitsyyttä, pitää naisen sävyisänä, estää ilotytöksi päätymisen, auttaa synnyttämään, estää vauvan kuoleman synnytyksessä, pitää miehen siemenen elossa ja säästää naisen epilepsialta.

Perinne elää Etiopiassa sekä muslimien että kristittyjen parissa. Yllättävän monet luulevat, että Koraanista tai Raamatusta löytyvät perustelut tyttöjenkin ympärileikkaukselle. Miehet uskovat, että kyse on samankaltaisesta operaatiosta kuin pojilla. Silpominen on osa ikivanhaa naista alistavaa kulttuuria.

Teksti ja kuvat Sari Lehtelä

Faktaa:

• Silpominen on Etiopiassa ollut laitonta vuodesta 2004. Nykyisin valtio, kaikki uskonnot ja lukuisat järjestöt valistavat sen vahingollisuudesta.
  • Yli 70 prosenttia maan naisista on silvottuja, eniten heitä on maaseudun ikäväestössä. Perinne on vähenemässä, mutta alueelliset ja etnisten ryhmien väliset erot ovat suuria.
  • Silpomista on neljää tyyppiä, joita kaikkia esiintyy Etiopiassa. Pienimmässä leikataan vain klitoris pois. Pahimmillaan leikataan pois kaikki ulkoiset sukuelimet.
  • Silpomista voi seurata hengenvaarallinen tulehdus, lihakset voivat vaurioitua pysyvästi, eivätkä veny synnytyksessä. Likaisesta partaterästä voi tarttua hiv. Operaatio tekee virtsaamisen, yhdynnän ja synnyttämisen jopa äärimmäisen kivuliaaksi. Se edistää avanteen repeämistä synnyttämisessä (fistula).

Muistatteko tämän ilouutisen viime keväältä: Morogoron maasait päättivät lopettaa tyttöjen sukupuolielinten silpomisen