Kirjekoulu mahdollistaa raamatunopiskelun Pakistanissa

Paperoituja Raamattuja Alla Saints -kirkon kastealtaan reunalla.
Paperoituja Raamattuja Alla Saints -kirkon kastealtaan reunalla. Syyskuussa 2013 kaksi itsemurhapommittajaa räjäytti itsensä kirkossa, 127 ihmistä kuoli ja yli 250 haavoittui. Seurakuntaelämä hiljeni iskun jälkeen, mutta on pikkuhiljaa palautunut ennalleen. Kuva Elisa Nousiainen

Pakistanin kaksisataamiljoonaisesta väestöstä vain pari prosenttia on kristittyjä. Kirkko toimii erittäin vaikeissa olosuhteissa, sen jäsenistö on usein köyhää ja huonosti koulutettua. Vahvan muslimiyhteisön keskellä kristityn identiteetti joutuu koetukselle. Hyvän sanoman jakaminen on kirkon olemassaolon edellytys ja haaste. Yksi vastaus tähän haasteeseen on raamattukirjekoulu.

Yksi Pakistanin raamattukirjekoulun keskuksista sijaitsee Afganistaniin rajoittuvan Khyber Pakhtunkhwan maakunnan pääkaupungissa Peshawarissa. Viimeiset kaksi vuosikymmentä alueen kehittymistä ovat hidastaneet poliittiset levottomuudet, väkivaltaisten ääriliikkeiden toiminta ja karut luonnonolosuhteet. Väestö on köyhää ja erityisesti naisten asema on heikko. Naiset jäävät perinteisesti kodin seinien sisäpuolelle ja heidän mahdollisuuteensa osallistua koulutukseen ovat rajalliset.

Myös monet ei-kristityt ovat kiinnostuneita kristinuskosta ja Raamatusta. Kirjekurssi on huomiota herättämätön tapa tutustua kristinuskon perusteisiin. Etäopetus on turvallinen tapa osallistua koulutukseen maassa, jossa on turvallisuusriskejä ja lainsäädäntö suojaa heikosti vähemmistöuskontojen harjoittamista. Pakistanissa myös muslimit arvostavat Raamattua.

Pastori rakastaa työtään vaikealla rajaseudulla

Pastori Aamir Khan
Pastori Aamir Khan rakastaa työtään Pakistanin raja-alueilla. ”En halua lähteä täältä, vaikka tilanne on vaikea. Tämä on minun kutsumukseni.” Kuva Elisa Nousiainen

Pakistanin raamattukirjekoulun Peshawarin keskusta on johtanut lähes kymmenen vuotta pastori Aamir Khan. Vastaavan pastorin ja autonkuljettajan lisäksi palkattuja työntekijöitä on keskuksessa kaksi. Toinen heistä vastaa työstä urdua puhuvien parissa, toinen toimii pashtunkielisten parissa.

Aamir Khan on itse taustaltaan pashtu, ja hänen sydämensä sykkii ihmisille, jotka asuvat näillä raja-alueilla.

– Minulle on kunnia saada tehdä työtä alueella, jota esi-isäni ovat asuttaneet. Jumala on johdattanut minut työskentelemään Raamattukirjekoulussa, jonka kautta voin palvella siellä, missä pappeja ei ole ja missä ihmiset eivät tunne Jeesusta, hän sanoo.

Aamir Khan matkustaa säännöllisesti raja-alueille pitämään koulutuksia ja leirejä sekä tapaamaan kurssilaisia. Niukista resursseista huolimatta hän haluaa kehittää keskuksen toimintaa. Hän on alkanut kouluttaa kurssinkäyneistä vapaaehtoista henkilökuntaa.

Aamir Khan kiittää suomalaisia tuesta: suomalaisten kristittyjen rukous ja taloudellinen tuki ovat raamattukoulun toiminnan edellytys ja mahdollistaja. Hän pyytää rukoustukea niille, jotka haluavat tietää enemmän kristinuskosta, sekä kristityille, jotka elävät vaikeissa olosuhteissa.

Loppiaiskolehti Hyvän Sanoman levittämiseen Aasiassa

Loppiaisena 6.1. jumalanpalveluksissa kerätään kolehti Suomen Lähetysseuralle käytettäväksi Hyvän Sanoman levittämiseen Aasiassa. Loppiaisena muistellaan kolmea itämaan tietäjää, jotka tähti johdatti Jeesus-lapsen luo. Näin he osoittivat, että joulun sanoma on tarkoitettu kaikelle maailmalle. Sen tähden loppiaisen sanoma muistuttaa erityisesti kirkon lähetystehtävästä.

Teksti ja kuvat Elisa Nousiainen

Rukoileva nainen All Saints -kirkossa Peshawarissa