Kansa hiljeni, kun enkelit tulivat ostoskeskukseen Helsingissä

Koska kaikki eivät tule kirkkoon, Kauneimmat Joululaulut vietiin kolmantena adventtina myös Triplan kauppakeskukseen Helsingissä. Joulun taikaa toivat tanssivat enkelit.

Tyttö tanssii, taustalla ihmisiä kauppakeskuksessa.
Lotta Ahonen tanssi kauppakeskuksessa Helsingissä. Kuva Pertti Pesonen

Kolmas adventti on suosituin aika laulaa kirkossa Kauneimpia Joululauluja. Tänä vuonna niitä laulettiin kolmen vuoden tauon jälkeen taas Triplassa, jonka neljännessä kerroksessa järjestettiin Kauneimmat Joululaulut -elämys.

Valkoisiin asuun pukeutuneet nuoret tytöt tanssivat.
Xaris Finlandin nuoret tanssijat esittivät Piae Jesu -tanssin, jonka koreografian oli tehnyt Titta Tunkkari. Kuva Pertti Pesonen

Mukana olivat laulaja, laulutekijä Petri Laaksonen,  neljän musiikinopiskelijan muodostama  Sylvia-kvartetti ja kristillinen tanssiryhmä Xaris Finland.

Petri Laaksonen esitti muun muassa säveltämänsä joululaulut Lumivalkeaa, Talven syliin ja Joulun suuri salaisuus.

Lapsenlapset mukaan

Isoäiti ja lapset katsovat kameraan, vierelään enkeliksi pukeutunut nuori tanssija.
Annastina Toppari (oik.) tuli tervehtimään Heidi Topparia ja lapsia ennen tanssiesitystä. Kuva Pertti Pesonen

”Ihanaa, että tällainen on järjestetty. Oli mukava tulla vähän erilaiseen tapahtumaan lasten kanssa”, totesi Heidi Toppari.

Hän tuli tullut tapahtumaan miehensä, lastenlastensa nelivuotiaan Samun ja kuusivuotiaan Sirun kanssa. Tilaisuudessa tanssi enkelinä sukulaistyttö Annastina Toppari.

”On suurta, että läheiset sukulaiset tulevat katsomaan”, huikkasi Annastina ennen kuin lähti lavalle.

Hänen esimerkkinsä on innostanut myös Sirun tanssiharrastuksen pariin. Heidi Toppari kertoi kuuluvansa Oulunkylän seurakunnan lähetyspiirin.

Vapaaehtoiset auttoivat

Ihmisiä istuu penkeissä ja laulaa.
Yhteislaulun lumon voi löytää myös kauppakeskuksesta. Kuva Pertti Pesonen
Silmälasipäinen, punaiseen Lähetyssseuran liiviin pukeutunut nainen katsoo hymyillen kameraan.
Ogechukwu Eneh arvostaa vapaaehtoistyötä. Kuva Pertti Pesonen

Helsinkiläinen kulttuurituottaja Ogechukwu Eneh jakoi lauluvihkoja kolmen muun vapaaehtoisen kanssa. Hän kertoi käyneensä viime vuonna Lähetysseuran järjestämän Lähde liikkeelle -kurssin ja piti sitä hienona.

”On hyvä, että Lähetysseura tekee työtä kokonaisvaltaisesti Raamatun pohjalta ja ottaa huomioon ruumiin, sielun ja hengen. Ihmisiä tuetaan hankkimaan elantonsa ja ottamaan vastuu omasta elämästään”, hän pohti.

”Mutta myös Suomessa voi tehdä lähetystyötä, ei vain ulkomailla.”

Karaokea laulamaan

Merja Ahlberg lauloi yhdessä Juhani Mäenpää kanssa. Kuva Pertti Pesonen

Tilaisuuden jälkeen järjestettiin ”jatkot” Töölön seurakunnan monitoimitila Fokuksessa, saman kauppakeskuksen viidennessä kerroksessa. Siellä karaokelaitteita hoiti vapaaehtoisena Juhani Mäenpää.

”Touhuan Töölön seurakunnan toiminnassa. Vuosi sitten vedin myös karaokea täällä. Tekniikan kanssa oli kyllä tänään haasteita, mutta kaikki saatiin kuntoon.”

Mäenpää on laulanut aikanaan monessa kuorossa.

Kauneimmat Joululaulut -elämys järjestettiin kolmantena sunnuntaina kahdesti, puolenpäivän aikaan ja kello 14. Edellisen kerran tapahtuma järjestettiin vuonna 2019, ennen koronaa.

Tilaisuudet järjestivät Suomen Lähetysseura, Fokus, Töölön seurakunta ja Triplan kauppakeskus.

Teksti Marjatta Kosonen