Kaksi vanhaa joululaulua on Pepe Willbergin suosikkeja

Laulaja Pepe Willbergille ovat tärkeitä aikanaan koulussa Turussa opitut vanhat joululaulut, joita pojatkin saivat laulaa kovaa.

Pepe Willberg laulaa mikkiä kädessään pitäen, takana Kauneimmat Joululaulut juliste.
Karaoken artistivieras lauloi muun muassa säveltämänsä laulun Joulu, joulu tulla saa.

Pepe Willberg, 75, juhlii tänä vuonna 60 vuotta kestänyttä taiteilijauraansa. Hän oli mukana musiikkimuseo Famessa järjestetyssä tunnelmallisessa joululaulukaraokessa. Karaokeen pääsi osallistumaan lahjoittamalla kaksi euroa Kauneimmat Joululaulut -keräykseen maailman lapsille.

Willberg kertoi, että hänelle tärkeitä joululauluja ovat muun muassa Arkihuolesi kaikki heitä ja Sylvian joululaulu.

”Melodia puhuttelee minua kuitenkin lauluissa sanoja enemmän”, hän sanoi.

Elämä näyttää hymyilevän rakastetulle laulajalle: Hän kertoi tuntevansa olevansa hyvässä kunnossa ja odottaa, että pääsee jouluna syömään lanttulaatikkoa ja kinkkua.

Willberg juhlii taiteilijauraansa tänä vuonna elämänkertakirjalla, uudella albumilla ja Legenda juhlii -konserttikiertueella, jonka viimeinen konsertti on joulukuun puolivälissä Turussa.

Perinteisten laulujen suosio kestää

Punaiseen neuleeseen pukeutunut nainen hymyilee kori ja keräyslipas kädessä.
”Tilaisuus onnistui tosi hyvin ja ihmiset poistuivat kiitellen”, iloitsi Päivi Mattila. Hän keräsi laululiput ja kolehdin musiikkimuseon ravintolassa pidetyssä joululaulukaraokessa.

Karaokeisäntänä toimi tapahtumatuottaja Rasmus Tillander Lähetysseurasta. Hän totesi humoristisesti, ettei häntä olekaan aiemmin ”juonnettu sisään Pepe Willbergin jälkeen”.

”Oli hienoa nähdä lähietäisyydeltä laulajien riemua, kun he vetivät Kauneimpia täysin palkein. Tällaisia tapahtumia on kyllä mukava järjestää!”, Tillander iloitsei.

”Sain lapsena kummisedältäni lahjaksi rattikelkan. Halusin tietysti kokeilla sitä, vaikkei ulkona ollut yhtään lunta, ja kummisetäni joutui vetämään minua kelkassa”, muisteli Pepe Willberg.

Päivi Mattila, Lähetysseuran taidetoiminnan asiantuntija, keräsi laululippuja ja kolehdin karaokessa. Hän mietti ennen tilaisuuden alkua tuttujen joululaulujen merkitystä.

”Minulle on kirkastunut tänä vuonna uudestaan, että vaikka uusia joululauluja tarvitaan ja halutaan, perinteiset laulut ovat hyvin tärkeitä suomalaisille”, Mattila muistutti.

”Kauneimmat Joululaulut on merkittävä suomalaisen kulttuuriperinnön jatkaja. Vanhojen joululaulujen säveltäjinä on suuria säveltäjiä kuten Leevi Madetoja ja Jean Sibelius.”

”Minä olin 12-vuotias, kun Kauneimmat Joululaulut perinne alkoi. Siihen aikaan opittiin koulussa niin maakuntalaulut, virret kuin kansanlaulutkin. On todella harmi, jos näitä lauluja ei voi oppia ja laulaa kouluissa.”

Joululauluista on Päivi Mattilalle rakkain Jean Sibeliuksen säveltämä En etsi valtaa loistoa. Sibelius sävelsi viisi joululaulua, muun muassa On hanget korkeat, nietokset.

Rovasti lauloi ja lähti eläkkeelle

Keski-ikäinen mies laulaa karaokea.
Arvo Naukkarinen lauloi komeasti Tähti tähdistä kirkkain.

Karaokessa lauloi komealla äänellään myös kappalainen, rovasti Arvo Naukkarinen. Hän kertoi jäävänsä seuraavan päivän jälkeen eläkkeelle Töölön seurakunnasta.

”Tein papin töitä 43 vuotta ja kahdeksan kuukautta. Sain työskennellä Suomen lisäksi Ruotsissa, Kanadassa ja USA:ssa. Viime vuosina olen tehnyt paljon töitä, ja nyt tuntuu vapauttavalta.”

Naukkarinen toimi myös Fokus-tiimin tiimivastaavana. Töölön seurakunnan Fokus-keskus oli yksi tilaisuuden järjestäjistä. Fokus toimii kauppakeskus Triplassa Helsingin Pasilassa.

Tapahtuman järjestävät musiikkimuseo FAME, seurakuntakeskus Fokus ja Suomen Lähetysseura.

Teksti ja kuvat Marjatta Kosonen

Lahjoita Kauneimmille Joululauluille