Kaikki tahtovat kirkon pihalle – osa uskaltaa sisäänkin

”Huopalahden kirkon piha on suosittu. Siellä käy enemmän ihmisiä kuin kirkossa!”, kertoi kirkkoherra Heikki Nenonen Haagan seurakunnan syntymäpäivillä.

Hymyilevä mies jakaa keitto soppatykistä.
”Meillä on Helsingin kodikkain kirkko”, sanoi pääsuntio Antti Lindell.

Helsinkiläinen seurakunta juhli rennosti 10-vuotissyntymäpäiväänsä Sunnuntai kirkolla -tapahtumalla ja keräsi samalla  rahaa Lähetysseuran työhön. Tapahtuma voitiin nyt järjestää ensimäistä kertaa vuoteen. Seurakunta on avannut toimintansa, kasvomaskeja käyttäen ja turvavälit huomioiden.

Mies ja nainen seisovat kirkon pihalla raikkaassa syyssäässä.
Kirkkoherra Heikki Nenonen ja lapsi- ja nuorisotyöstä vastaava Anni Becker haluavat pitää kirkon kynnyksen matalalla.

”Sunnuntai kirkolla on kerran kuussa pidettävä koko perheen tapahtuma, jossa on aina ruokaa. Vapaaehtoinen maksu ohjataan useimmiten Lähetysseuran tai Kirkon Ulkomaanavun työlle. Lähetyskannatuksemme tulee paljolti näistä tuotoista”, kertoo Heikki Nenonen.

Messussa siunattiin työhön Lähetysseuran työntekijä Katja Tynkkynen, 33.  Haagan seurakunta teki lokakuussa päätöksen alkaa tukea hänen työtään.  Aiemmin tukea on jo annettu Lähetysseuran työhön Boliviassa. Juhlapäivän tapahtuman tuotto oli 570 euroa.

Helppo poiketa kirkolle

Kuva kirkon pihalta, takana punainen puukirkko, soppatykki ja telttakatos, jossa lapsiperheitä ruokailemassa.
Kasviskeitto maittoi messun jälkeen Huopalahden kirkon pihassa.

”Haluamme pitää toimintamme kodinomaisena ja kirkon kynnyksen matalana. Seurakuntamme työntekijöitä on helppo lähestyä”, kuvailee  Nenonen seurakuntaansa.

Kirkon avara piha leikkimökkeineen ja grilleineen houkuttelee erityisesti lapsiperheitä. Se tarjoaa turvallisen paikan ulkoiluun Etelä-Haagan tiheästi rakennetulla kerrostaloalueella.

Juhlasunnuntaina partiolaisten pisteillä sai opiskella solmuja, ja tapuliin voi kiivetä ihailemaan näkymiä. Messussa vietettiin ehtoollista, ja juhlassa oli kunniavieraana Huopalahden ja Hakavuoren seurakuntien yhdistymiseen luotsannut kirkkoherra emeritus Hannu Vapaavuori.

Melkein liian kivaa

Kaksi hymyilevää naista ulkona.
Pastori Marjut Mularille (vas.) tutustui Lähetysseuran työntekijä Katja Tynkkyseen, jonka työtä Haagan seurakunta alkaa tukea.

”Oli tosi mahtavaa ehtiä vielä vierailemaan Haagan seurakunnassa ja juhlistamaan sen synttäreitä! Poikaani Pietaria ei meinannut saada lähtemään sieltä pois, oli selvästi liian kivaa”, kertoo Lähetysseuran työntekijä Katja Tynkkynen.

Myös Katjan äiti Eila oli tullut mukaan messuun. Katja lähtee lokakuun viimeisellä viikolla aviomiehensä Antin  ja poikansa kanssa kohti Kolumbiaa ja sieltä Boliviaan, jonne perhe asettuu.

”Tässä vaiheessa on kunnon lähtöhässäkkä päällä. Odotan innolla pääsyä työalueelle, paikallisten työtovereiden tapaamista pitkästä aikaa kasvotusten ja vierailuja kummioppilaidemme luona”, Katja kuvailee tunnelmiaan.

Kummilasten luo

Katja työskentelee alueellisen hankehallinnon asiantuntijana Latinalaisessa Amerikassa. Menomatkalla Boliviaan hän poikkeaa Kolumbiaan, jonka pääkaupunki Bogotássa hän tapaa Lähetysseuran kummilapsia. Sitten on edessä kymmenen tunnin bussimatkalla kummilasten luo El Cocuyn kaupunkiin ja Tunjaan.

Kolumbian jälkeen perhe suuntaa naapurimaahan Boliviaan, jonne he asettuvat asumaan maan pääkaupunkiin.

Teksti ja kuvat Marjatta Kosonen