Jaakko Löytty tekee levynjulkaisukiertueen lokakuussa – uusi levy keväällä

Suomalaisen gospel-musiikin konkari Jaakko Löytty julkaisee keväällä uuden albumin, Blues taivaan portilla (Eclipse) sekä lähtee samannimiselle kirkkokiertueelle lokakuussa 2020. Osa kiertueen tuotosta tilitetään Heränneen kansan lähetysrahaston kautta Suomen Lähetysseuran työhön Senegalissa.

Tulevalla albumilla kuullaan Löytyn uusia kappaleita, uusia versioita joistakin hänen vanhoista lauluistaan, muutamia covereita sekä parista Siionin virrestä ennen kuulemattomat sovitukset. Albumin tuottavat Jarkka Rissanen, Dave Forestfield ja Jaakko Löytty.

– Levyn alaotsake on ”Pettuleipägospelia näillä viimeisillä kaskimailla”. Tummia sävyjä on luvassa, mutta hyvällä, toivorikkaalla asenteella. Olen nuoresta pitäen kuunnellut blues-musiikkia, mutta nyt vasta vanhempana rohkenen tehdä sitä levyllisen. Siinä soi suomalaisen vanhenevan miehen sydänääni, ei ainoastaan Amerikan mustien tunnot. Siinä pohditaan elämän rajallisuutta ja omaa olemista sekä kanssakulkemista lähimmäisten rinnalla. Myös vastuu yhteisestä maailmasta motivoi meitä musisoimaan. Yhdessä soittamisen ilo kuuluu levyltä ja livenä myös. Tervetuloa keikoille yhdessä bändikavereitteni kanssa taivaan porttiin kol-kol-kolkuttamaan, Jaakko Löytty kertoo.

Kiertueella kuullaan uuden materiaalin lisäksi myös Löytyn tunnetuimpia lauluja vuosien varrelta. Illoissa esiintyy myös muutamalla omalla laululla Löytyn bändissäkin soittava Jarkka Rissanen, joka on arvostettu suomalainen kitaristi ja laulaja. Rissanen on soittanut mm. Pepe Ahlqvistin ja Eero Raittisen yhtyeissä ja julkaissut instrumentaalilevyjä sekä yhteisiä äänitteitä Dave Forestfieldin kanssa.

Lauluntekijä-laulaja Jaakko Löytty on jättänyt syvän jäljen suomalaisten sieluihin nuoren seurakunnan musiikkikulttuurin tienraivaajana. Lastenleireiltä rippikouluihin ja kastejuhlista hautajaisiin ovat soineet Löytyn teokset, joista lukuisat ovat muodostuneet klassikoiksi. Kolmisen kymmentä albumia julkaisseen Löytyn tunnetuimpia yhteislauluja ja virsiä ovat Kahden maan kansalainen, Siunaa koko maailmaa ja Pidä minusta kiinni. Hän on ollut perheineen Senegalissa lähetystyössä ja on osallistunut Siionin virsien uudistustyöhön ja työskennellyt Herättäjä-Yhdistyksessä matkaveisaajana.

Konserteissa Jaakko Löytyn kanssa esiintyvät Jarkka Rissanen (kitara ja laulu), Sanna Natunen (viulu, mandoliini ja taustalaulu), Mikko Löytty (basso ja taustalaulu) sekä Seppo Rauteva (rummut ja lyömäsoittimet).

Kiertueen tuottaa Herättäjä-Yhdistys yhteistyössä Ohjelmatoimisto Kristallin ja Suomen Lähetysseuran kanssa.

Blues Taivaan portilla -levynjulkaisukiertue:

• to 1.10. Lahti, Ristinkirkko
  • pe 2.10. Turku, Mikaelinkirkko