”Hyvä Jumala ohjaa kulkuanne”

Kahdeksan uutta työntekijää siunattiin lähetystyöhön Helsingin Lähetyskirkossa. Kuvassa Suvi Kuusi (vas.), Kari-Antti Kitunen, Johanna Tuominen, Pasi Pitkänen, Eija Rytkönen ja Katja Vauhkonen. Alttarilla Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson ja Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo. Kuva: Marjatta Kosonen
”Tuntuu todella hyvältä palata 10 vuoden jälkeen Nepaliin, jossa työskentelin aiemmin lähes vuosikymmenen,” Tomi Kuosmanen kertoo. Kuva: Joonatan Kuosmanen

”Kaikilla teillänne, matkoillanne ja jokaisessa koettelemuksessanne mukananne on hyvä Jumala, joka ohjaa kulkuanne”, muistutti piispa Teemu Laajasalo lähetystyöntekijöitä messussa.

Uudet työntekijät siunattiin lähetystyöhön 21. elokuuta Lähetyskirkossa Helsingissä, hellepäivän kääntyessä kohti leppeää iltaa. Jyväskyläläinen Tomi Kuosmanen (46) oli tullut paikalle junalla ja pohti kuluneita kuukausia ennen messun alkua.

”Toivomme pääsevämme nopeasti Nepaliin. Olemme odottaneet lähtöä huhtikuussa asti. Epävarmuustekijöitä on ilmassa monenlaisia”, hän mietti.

Tomi Kuosmanen on lähdössä Kathmanduun Lähetysseuran Nepalin ja Pakistanin aluepäälliköksi, mukaan lähtee vaimo Elisa.

Mieli kaipaa takaisin

Lähetysseuran hallituksen puheenjohtaja, piispa Teemu Laajasalo totesi saarnassaan Lähetyskirkon olevan monelle rakas paikka.

”Näiden seinien sisällä on ollut jaettua iloa, yhteistä haikeutta sekä myös tuttua turvaa. Tänne on voinut tulla rauhallisin mielin ja sydän avoinna. Tutussa tilassa, etenkin kirkossa, on hyvä olla. Siellä voi olla jopa niin hyvä olla, että lähteminen herättää haikeutta.”

”Poislähtevän askel on epäröivä ja mieli kaipaa jo takaisin ennen kuin matka on edes alkanut. Viipyminen vielä edes hetken tuntuu houkuttelevalta.”

Laajasalo muistutti, että lähtijät kulkevat Jeesuksen perässä.

”Jeesuksen, jolle mikään vihainen väkijoukko ei voi asettaa lopullisia esteitä. Jeesuksen, jolle mikään kallion jyrkänne ei ole mahdoton paikka. Viime kädessä teidän työnne ei koskaan ole vain teidän työtänne. Se on Jumalan työtä. Viime kädessä teidän sanomanne ei ole vain teidän sanomaanne. Se on Jumalan sanomaa.”

Uusi lukukausi alkaa

Koronatilanne pakotti Kari-Antin palaamaan keväällä Suomeen. Nyt paluu Tansaniaan on taas ajankohtainen. Kuva: Marjatta Kosonen

”Odotan jo kovasti sitä, että saan alkaa pakata laukkujani. Koko vuosi on ollut täynnä epävarmuutta ja sen sietämisen opettelua”, pohtii teologian maisteri Kari-Antti Kitunen.

Kari-Antti on lähdössä teologisten aineiden opettajaksi Nyakaton raamattuopistoon Tansaniassa, Mwanzan kaupungin lähelle. Hän ehti opiskella kolme kuukautta swahilia Tansaniassa ja viettää pari viikkoa Etiopiassa ennen kuin Lähetysseura maaliskuussa evakuoi työntekijöitään Itä-Afrikasta koti-Suomeen. Kari-Antin työlupa on jo tullut, ja oleskeluluvan pitäisi tulla lähiviikkoina.

”Tansanian presidentti on ilmoittanut, että korona on nyt voitettu. Uusi lukukausi alkaa Nyakaton raamattukoulussa syys-lokakuun vaihteessa.”

Raamattuopisto avasi ovensa koronatauon jälkeen kesäkuussa, yhtä aika muiden opistojen ja yliopistojen kanssa. Kari-Antin työtä tukevat Pieksämäen ja Heinolan seurakunnat. Ennen tuloaan Lähetyskirkkoon Kari-Antti kävi vierailulla Helsingin Tuomiokirkkoseurakunnassa. Hän toivoo saavansa sieltä yhden tukijan lisää.

Luottamus vahvistui

Joensuulainen filosofian maisteri Pasi Pitkänen (44) valmistautuu lähtemään vaimonsa Katrin ja lastensa Etla-Maria (10) ja Helmi-Sofian (8) kanssa Kambodžaan. Hän aloittaa työt kehitysyhteistyökoordinaattorina Mekongin alueella Kaakkois-Aasiassa. Lähtö on todennäköisesti syyskuussa.

Koti on jo pakattu varastoon, työstään Pohjois-Karjalan maakuntaliiton aluesuunnittelupäällikkönä Pasi sai vapaata. Pasilla on myös eksoottisempaa työkokemusta: hän työskenteli vuosina 2016-2018 Pohjois-Koreassa Fidan kautta. Työhön kuului muun massa kehittää siemenperunan viljelyä ja muita ruokaturvaan liittyviä tehtäviä.

”Pohjois-Korean kokemus vahvisti luottamustani Jumalaan. Uskon, että kaiken rosoisuuden keskellä Jumalan valo ja rakkaus voi ja tahtoo ilmestyä. Ja tuota valoa tahdomme olla kertomassa ja jakamassa edelleen perheenä”, Pasi sanoo.

Hän toivoo, että lukijat ja tukijat muistaisivat heidän perhettään rukouksin: että he varjeltuisivat onnettomuuksilta ja vaaroilta, pysyisivät terveinä ja löytäisivät oikeat ihmiset ja kanavat.

Pasi Pitkänen odottelee vaimonsa Katrin ja tyttäriensä Etla-Maria ja Helmi-Sofian lähtöä Kambodžaan. Perhe on jo purkanut kotinsa ja majailee nyt kesämökillä Pyhäselän rannalla. Kuva: Heidi Tirri

Lähetyskirkossa siunattiin Suvi Kuusi alueelliseksi kehitysyhteistyökoordinaattoriksi Nepaliin, Kari-Antti Kitunen, raamattukoulun opettajaksi Tansaniaan, Johanna Tuominen kiinalaisten alueiden kirkollisen työn koordinaattoriksi Hongkongiin, Pasi Pitkänen Mekongin alueelliseksi kehitysyhteistyökoordinaattoriksi Kambodžaan, Eija Rytkönen kasvatuksen neuvonantajaksi Al Amana -keskuksen työyhteyteen Omaniin, Katja Vauhkonen hankehallinnon asiantuntijaksi Myanmarin rauhanhankkeeseen Thaimaahan, Tomi Kuosmanen Nepalin ja Pakistanin aluepäälliköksi ja Petronella Lehtelä rauhankasvatuksen neuvonantajaksi Israeliin.

Lue Teemu Laajasalon puhe täältä: https://helsinginhiippakunta.fi/han-jatkoi-matkaansa/

Teksti: Marjatta Kosonen