Grace, 5, on tämän vuoden Kauneimpien Joululaulujen kasvot

Joululauluvihkon kannessa ujosti hymyilevä tansanialainen Grace asuu vanhempiensa ja kolmen sisaruksensa kanssa Luoteis-Tansaniassa.

Tansanialainen 5-vuotias Grace.
Tansanialainen Grace on 5-vuotias. Kuva: Virve Rissanen

Aluksi Grace oli varautunut ja vakava. Tansanialaisessa maalaiskylässä asuva tyttö halusi, että hänestä otetaan kuvia, mutta tilanne jännitti. Kun outo suomalainen vieras kävi tutustumassa ensin Gracen perheeseen, myös Grace itse rentoutui. Kuvaussession loppupuolella kameraan tallentui niin valloittava vieno hymy, että se pääsi tämän vuoden Kauneimmat Joululaulut -vihkon kanteen.

Tansanialaisille lapsille annetaan lähes aina nimi, jolla on jokin merkitys. Grace tarkoittaa suomeksi armoa.

Perheen luona vierailtiin, koska he olivat saaneet Lähetysseuran rahoittamana pihalleen hedelmäpuita ja kotiinsa puita säästävän lieden. Tuki oli osa suomalaisten seurakuntien tukemaa ilmastotyötä Kishapun alueella Luoteis-Tansaniassa.

Gracen isä Saidi Haridi kertoo, että tuen ansiosta pihalla on nyt paljon papaija- ja guavapuita.

”Ilman hankkeesta saatuja taimia lapseni eivät edes tietäisi, mitä hedelmät ovat. Nyt syömme niitä säännöllisesti”, Haridi sanoo.

Äidin elämä helpottui

Hedelmiä riittää jopa myytäväksi. Lisätulo on tarpeen, koska sato jäi jälleen kerran laihaksi. Kishapu on Tansanian kuivinta aluetta, mutta maanviljelys on elinkeinoista yleisin.

Perheen äiti hakee vettä puolen tunnin kävelymatkan päästä vesikuopalta. Äidinkin arki helpottui Lähetysseuran tuen ansiosta: perhe sai puuta säästävän lieden, joka ohjaa savun talon ulkopuolelle. Tansanian maalaiskylissä kokataan usein avotulella.

Uuden hellan takia perheen äidin silmät eivät enää kärsi savusta, eikä häntä yskitä jatkuvasti.

Saidi Haridi on käynyt Lähetysseuran tukeman koulutuksen puiden hoitamisesta ja innostunut niin, että istutti pihalleen yli 120 puuta. Niistä saa paitsi hedelmiä, myös varjoa, jota kuumassa Luoteis-Tansaniassa tarvitaan. Ennen kaikkea Haridi iloitsee kuitenkin ravitsemuksesta.

”Minulla on varaa ruokkia perheeni, ja syömme monipuolisemmin kuin ennen”, hän summaa.

Teksti: Virve Rissanen