Uutuuskirja kertoo: Kummina voi muuttaa maailmaa lapsi kerrallaan

Nepalissa Tiibetin rajan tuntumassa asuvalle liikuntavammaiselle Dhan Sobhalle avautui koulunkäyntimahdollisuus suomalaisten kummien tuella. Kuva Anni Takko

Nepalilainen Dhan Sobha (19) asuu huikean kauniissa Himalajan maisemissa, mutta selviäminen elämässä vaatii sisua. Dhan on liikuntavammainen, ja hänen rutiköyhä perheensä kuuluu kastijärjestelmässä alimmalle tasolle, halveksittuihin daliteihin.

Dhan Sobha kävelee kouluun ontuen, neljä tuntia suuntaansa, mutta hän ei valita. Koulunkäynti on suuri ilo ja etuoikeus, varsinkin kun on vammainen nuori nainen ja dalit. Unelmissa väikkyy opettajan työ, jos vain opiskelu saa jatkua.

Dhan Sobha on yksi Lähetysseuran noin 5000 kummioppilaasta, joita on 17 maassa. Heidän elämästään ja kummien merkityksestä kertoo uutuuskirja Lahjana toivo – Suomalaiset kummit muuttavat maailmaa (Suomen Lähetysseura 2017, toimittanut Riikka Saarenpää)

Avainasemassa on koulutus. Kummit voivat tukea oppilaita aina varhaislapsuudesta ammattiopintoihin saakka. Koulutuksen tärkeyttä korostavat kirjassa niin auttajat, avun välittäjät kuin saajatkin.

Kirjassa kerrotaan myös kummityön nurjasta puolesta. Esimerkiksi sukulaiset tai paikallinen byrokratia saattavat estää koulutuksen. Esteiden, ennakkoluulojen ja asenteiden voittamiseksi tehdään paljon töitä.

Pienelläkin lahjalla saa paljon aikaan

Lahjana toivo kertoo myös siitä, miten monin eri tavoin kummityöhön voi osallistua, aina kuukausi- ja kertalahjoituksista tapahtumiin ja tempauksiin. Lähetysseuralla on myös satoja kummiryhmiä. Jotkut kummit ovat käyneet tutustumassa työhön paikan päällä.

”Jokainen lahjoitus, jokainen muistaminen, jokainen rukous on tärkeä. Pienelläkin lahjalla saadaan paljon aikaan siellä, missä köyhyys on äärimmäistä,” kirjoittaa varainhankinnan koordinaattori Maarit Mäenpää kirjan esipuheessa.

Lähetysseuran kummityö alkoi 1980-luvun lopulla Etiopiasta, jossa avattiin Ristinkukan päiväkoti köyhimpien perheiden lapsille. Nykyään tuki kohdistuu aina ammattiin valmistuviin nuoriin asti. Kummioppilaissa on hyvin haavoittuvassa asemassa olevia ryhmiä: aids-orpoja, turvakodissa eläviä, vammaisia, vainottuja albiinoja ja ihmiskauppavaarassa eläviä. Perheiden ja mm. toimintakeskusten myötä vaikutus ulottuu noin 20 000 ihmiseen.

Liity kummien joukkoon

Lahjana toivo -kirja Basaari-verkkokaupasta

”Lahjana toivo -kirjassa on ihmisen kokoisia tarinoita kummioppilaistamme ja vinkkejä siihen, miten monin tavoin voi toimia kummina”, kertoo varainhankinnan koordinaattori Maarit Mäenpää
Lähetysseurasta. Kuva Pirre Saario