Kummityöllä tuetaan hengenvaarassa eläviä albiinoja Tansaniassa

Juliana tykkää käydä isoäitinsä kanssa kirkossa

Perinnöllisen geenivirheen aiheuttama ihon väripigmentin puute, albinismi, on Saharan eteläpuolisessa Afrikassa yleisempää kuin muualla maailmassa. Erityisen paljon albiinoja on Afrikan itäosissa. Albiinot elävät jatkuvan pelon vallassa, sillä heidän ruumiinosiaan käytetään taikojen tekoon.

Suomen Lähetysseura on aloittanut Tansanian evankelisluterilaisen kirkon yhteydessä kummityön ohjelman, jonka avulla albiinot saavat koulutusta ja turvallisemmat elinolot.

Taikavoimaa ruumiinjäsenissä

Albiinoilla on vaalea iho ja hiukset sekä heikko näkö. Silmäsairaudet ovat yleisiä, ja riski sairastua ihosyöpään on huomattavan suuri. Albiinoja on erityisen paljon vajaan 10 miljoonan jäsenen sukuma-kansassa Victorianjärven seuduilla.

Albiinoja pidetään perinteisen käsityksen mukaan vain puoliksi ihmisinä, ja heidän kehossaan uskotaan olevan parantavia ja onnea tuottavia taikavoimia. Henkiparantajat valmistavat ruumiinosista muun muassa amuletteja ja taikajuomia. Albiinoja silvotaan ja surmataan, heidän ruumiinosiaan kaupitellaan ja ruumiita jopa kaivetaan haudoista. Albiinolapsia piilotellaan usein kotona, eivätkä he pääse kouluun.

Kodin pimennosta kouluun

– Lähetysseuran kummiohjelmaan valitaan nuoria, jotka eivät voi vainon vuoksi asua kotonaan tai joille koulumatka on liian vaarallinen”, kertoo kummihankkeen neuvonantaja Pia Pyhtilä.

– Osa nuorista albiinoista nukkuu joka yö eri talossa hämätäkseen vainoojiaan. Osa on muuttanut isompiin keskuksiin. Muutamalta kylältä on albiinoja siirretty valtion suojakeskuksiin. Väkivallan uhka koskee erityisesti tyttöjä, ja siksi kummiohjelmaan valitaan aluksi juuri heitä syrjäisimmiltä alueilta.

Oppilaat voivat opiskella yläkoulussa ja ammattikoulussa, ja he voivat suorittaa myös muita opintoja. Uudessa hiippakunnallisessa diakoniakeskuksessa kummioppilaat voivat esimerkiksi opiskella ompelijaksi.

Oikea tieto vähentää vaaraa

Victorianjärven kaakkoinen hiippakunta on aloittanut hankkeen albiinojen elämän parantamiseksi. Piispa Emmanuel Makala on puhunut voimakkaasti heidän ihmisoikeuksiensa puolesta. Pia Pyhtilä vierailee kirkon työntekijöiden mukana kylissä, joissa he järjestävät keskustelutilaisuuksia muun muassa uskontojohtajille ja perinteisten hoitojen yhteyspäälliköille.

– Oikean tiedon jakaminen albinismista kyläyhteisöissä on tärkeä osa työtämme, Pyhtilä toteaa.

Ryhdy albiinojen kummiksi

Liity kummiksi verkossa tai soita puh. 020 7127 201.

Tansanian albiinoja voit tukea myös Lähetysseuran paastokeräyksen kautta maksamalla pankkitilille IBAN FI38 8000 1400 1611 30, DABAFIHH, viestiksi PAASTO2017 tai netissä täällä.

eivätkä lapset pääse kouluun. Pieni Juliana on yritetty siepata jo monta kertaa. Kuva Katri Kuusikallio