Bloggari Iina Hyttinen: ”Haluan kannustaa ihmisiä näkemään positiivisia asioita”

Iina Hyttinen toivoo lastensa Tiaran (5) ja Zeldan (3) kasvavan suvaitsevassa ja tasa-arvoisessa maailmassa

Joulussa parasta on perhe, yhdessäolo ja ruoka. Näin ajattelee marraskuun alussa Vuoden Inspiroivin Lifie Vaikuttaja -palkinnon saanut bloggari ja sisällöntuottaja Iina Hyttinen. Hän on 25-vuotias kolmatta lastaan odottava äiti, jonka perhe-elämään ja lifestyleen* keskittyvällä blogilla on kuukausittain lähes satatuhatta lukijaa.

Tänä vuonna hän on mukana myös tukemassa Suomen Lähetysseuran Kauneimmat Joululaulut -kampanjaa, jonka teemana ovat kehitysmaiden lapset.

Rakkaus ja hyvät tavat

Iina on kirjoittanut But I’m a human not a sandwich -blogiaan jo yli viisi vuotta. Blogin nimi on peräisin laulusta.

– Se tuntui 19-vuotiaana hauskalta, ei sillä sen suurempaa merkitystä ole. Olen sitä myöhemmin vähän katunut, mutta en voi muuttaa nimeä, koska lukijat tykkäävät siitä, Iina kertoo.

Yksi syy blogin suosiolle saattaa olla se, että Iina haluaa keskittyä positiivisiin asioihin, ”tehdä arjesta kauniimpaa”, kuten hän bloginsa esittelyssä määrittelee. Lasten ja aikuisten vaatetuksen, sisustuksen ja kokkauksen ohella hän kirjoittaa erityisesti lasten kasvatuksesta ja parisuhteesta.

– Rakkaus ja hyvät tavat. Ne ovat minulle tärkeimmät arvot. Pyrin joka päivä sanomaan ja näyttämään perheelleni, kuinka paljon rakastan heitä. Hyviä tapoja opetan lapsille käytännössä, kannustaen ja positiivisen kautta. Haluan, että lapset kunnioittavat muita ihmisiä ja kohtelevat kaikkia hyvin.

Blogin kirjoittaminen alkoi harrastuksena, mutta lukijakunnan kasvaessa mainostajatkin kiinnostuivat ja viimeiset pari vuotta se on ollut Iinan ammatti. Syksystä alkaen hän on tehnyt sitä omassa yrityksessään.

– Tulin äidiksi 20-vuotiaana ja aloitin työnteon heti sen jälkeen lukiopohjalta, ei minulla ole muuta koulutusta. Kirjoitan ihan omien kokemusteni pohjalta jokapäiväisestä elämästä ammentaen. Luen myös paljon kirjallisuutta, blogeja sekä lehtiä, ja olen aina ollut kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista.

”Haluan auttaa, kun se on mahdollista”

Myös hyväntekeväisyys on tärkeää Iinalle. Joulun alla hän antaa blogissaan lahjoitusvinkkejä ja haluaa rohkaista lukijoitaan tekemään hyvää. Hän itse tukee säännöllisesti zimbabwelaista kummityttöä sekä norppien suojelua. Jouluisin hän lahjoittaa myös keräykseen, jonka kautta vähävaraiset lapset saavat joululahjoja.

– Naiset, lapset ja eläimet, hän tiivistää sydäntään lähellä olevat kohteet. – Käytän rahaa niihin asioihin, jotka koen tärkeiksi. Haluan auttaa, kun minulla on siihen mahdollisuus.

– Blogiyhteistyössäni valitsen tarkasti, mihin lähden mukaan. Lähden mukaan vain sellaisiin yhteistyömuotoihin, jotka ovat lähellä omaa elämääni. Siksi en epäröinyt yhteistyötä Kauneimpien Joululaulujenkaan kanssa.

Iinalla on lämpimät muistot lapsuudesta Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksista äidin kanssa ja jouluaamun jumalanpalveluksista mummon kanssa.

Iina myös muistaa, että kun hänen yksinhuoltaja-äitinsä sai aivoinfarktin Iinan ollessa 14-vuotias, sai perhe apua seurakunnan diakoniatyöltä.

Jouluruoat mummon resepteillä

Nuoren lapsiperheen joulunvietto kuulostaa hyvin perinteiseltä.

– Saa vähän rauhoittua ja keskittyä olennaiseen – syöminen on myös tärkeää. Teemme mieheni kanssa yhdessä jouluruoat. Kun muutin ensimmäiseen omaan kotiin, pyysin mummolta kaikki reseptit. Onneksi, sillä nyt Alzheimerin tauti on vienyt mummon muistin. Minä jatkan nyt perinteitä.

– Lempiruokiani ovat lanttulaatikko, kinkku ja sinappi. Perinteisten ruokien rinnalle teen aina jotain uutta. Viime vuonna savuporoterriini oli tosi hyvää.

– Äiti tulee meille jouluksi. Käymme joulusaunassa, pulkkamäessä, jos on lunta. Kuuntelemme joululauluja, ja laulammekin, ainakin joulupukille.

– Minun lempijoululauluni on Varpunen jouluaamuna. Ja Raskaan Joulun versio Tulkoon Joulu -laulusta on ihana. Varsinkin nyt, kun on hormonit pinnassa raskauden takia, se tuo aina kyyneleet silmäkulmaan.

Kirsi Elo

*Lifestyleblogi on henkilökohtainen, päiväkirjamainen tyyliblogi. Blogissa käsitellään kokonaisvaltaisesti henkilön elämäntyyliä: muotia, vapaa-ajanviettoa, musiikkia, matkailua, ihmissuhteita, sisustamista, matkailua ja ruokakulttuuria. (Wikipedia)

Kauneimmat Joululaulut soivat unohdetuille lapsille

jossa jokainen saa olla sellainen kuin haluaa ja jossa jokaisella on samat oikeudet. Hän kannustaa ihmisiä miettimään omien joulukiireittensä keskellä myös sitä