Avataan kirkon ovet kaikille

Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson
Kuva Sami Mannerheimo

Joulun sanoma kertoo, miten Jumala avasi ovensa maailmalle ja Jeesuksessa tuli luoksemme. Samalla taivaan ovet avautuivat paimenille ja vieraskansalaisille, köyhille, syrjäytetyille ja syntisille.

Kirkkomme on saanut uuden strategian, Ovet auki. Sitä on ilo lukea. Keskiössä on missionaarisuus, eli kirkko, joka avautuu maailmalle, kutsuu mukaan ihmisiä ja kumppaneita.

Kirkon missioon kuuluvat pelastavan evankeliumin julistus, osallisuus, yhteisvastuu, heikoimpien puolesta puhuminen, sielunhoito, tasa-arvosta ja ihmisarvosta huolehtiminen sekä luomakunnan eheyden vaaliminen.

Lähetysseuralla ei ole vaikeuksia allekirjoittaa tätä määritelmää. Toiminnassamme korostuu samanlainen kokonaisvaltaisuus. Kirkkomme sitoutuu julistamaan evankeliumia Kristuksesta ymmärrettävästi. Kirkko haluaa asettua heikoimpien puolelle ja voimistaa niiden ääntä, joilla sitä yhteiskunnassa ei ole.

Tärkeä korostus strategiassa on mallin luominen millenniaalien sukupolven (noin 1980–1995 syntyneiden) tavoittamiseen sekä ekologisen ja sosiaalisen vastuullisuuden terävöittäminen kirkon toiminnassa.

Kasvavien eteläisten kirkkojen painotukset näkyvät ilahduttavan vahvasti. Kirkko haluaa peilata omaa toimintaansa maailmanlaajuisesti kristittyjen kokemuksiin.

Eikö nyt kuitenkin nyt olisi aika osallistua aktiivisemmin kansainväliseen keskusteluun, kuunnella etenkin eteläisen pallonpuoliskon kirkkoja, rohkaistua ja oppia heidän kokemuksistaan?

Strategisissa valinnoissa Suomen kirkko voisi muutenkin ottaa vahvemmin paikkansa maailmassa. Monet hyvät tavoitteet keskittyvät luonnollisesti omaan alueeseen. Kansainvälisesti olemme lähetystyön ja kansainvälisen diakonian suurvalta. On toivottavaa, että kirkkomme jatkossakin asettaisi kunnianhimoisia tavoitteita tämän työn jatkumiseksi.

Ensimmäisenä jouluna Jumalan strategia jalkautui konkreettisesti Betlehemiin. Ovet auki -strategia on riippuvainen siitä, lähtevätkö seurakunnat, Kristuksen paikallinen ruumis, sitä toteuttamaan.

Lähetysseuran puolesta toivon, että strategia innostaa seurakuntia todistamaan Kristuksesta, toteuttamaan lähimmäisenrakkautta ja puolustamaan oikeudenmukaisuutta sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti.

Toivotan teille kaikille hyvää joulua ja siunattua uutta vuotta!

Rolf Steffansson Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tästä pääset tilaussivulle.