Äitiyspakkaus pelastaa vastasyntyneitä Kolumbiassa

Hymyilevä mies pitää sylissään vauvan ammetta, jossa on vauvan hoidossa tarvittavia tärkeitä tavaroita.
Äitiyspakkaus Kolumbian malliin! Luterilaisen Maailmanliiton Araucan toimiston johtaja Willian Paredes esittelee Lähetysseuran tuella jaettavaa äitiyspakkausta. Kuva Katja Tynkkynen

Lähetysseuran tuella on jaettu 560 äitiyspakkausta Venezuelasta paenneille äideille ja köyhille kolumbialaisäideille Araucassa Kolumbiassa. Pakkaus sisältää muun muassa vaatekerran vastasyntyneelle, pesuaineita, pyyhkeen, kertokäyttö- ja harsovaippoja sekä imetysoppaan, kaikki pakattuna suomalaistyylisen pahvilaatikon sijaan ammeeseen.

”Apu on otettu kiitollisena vastaan”, kertoo Katja Tynkkynen, Lähetysseuran alueellinen tiedottaja Latinalaisessa Amerikassa.

Sekä venezuelalaisia että paikallisia köyhiä naisia on kutsuttu koulutuksiin, joiden päätteeksi naiset ovat saaneet vauvan kylpyammeen ja tavarat. Äideille on myös järjestetty psykososiaalista tukea, terveystarkastuksia ja ultraäänitutkimuksia. Avun on tarjonnut Luterilainen Luterilainen maailmanliitto (LML), jonka Kolumbian maaohjelmaa Lähetysseura tukee.

Pakoon joen yli

Sisarukset katselevat joen yli joen penkalla. He ovat nuoria aikuisia.
Venezuelasta paenneet sisarukset Glenda Varela Torres (vas.) ja hänen veljensä Isai Uribe Torres katselevat Kolumbiasta joen yli entistä kotimaataan.
He ovat saaneet apua uuden elämän aloittamiseen. Kuva Katja Tynkkynen

Noin 30 000 venezuelalaista on paennut kotimaansa yhä pahenevaa kriisiä rajajoen yli Araucaan. Joki on helppo ylittää, ja siksi alueesta on tullut kolmanneksi merkittävin rajanylityspaikka pakeneville venezuelalaisille. Myös naapurimaassa asuneita kolumbialaisia on palannut takaisin kotiseudulleen.

Ihmisiä ajaa pakoon pula ruuasta ja lääkkeistä sekä yhä kiihtyvä väkivalta. Erityisen haavoittuvassa asemassa pakolaisina ovat raskaana olevat ja imettävät äidit, lapset, vanhukset ja vammaiset ihmiset.

Kolumbian maahanmuuttoviranomaisten mukaan Araucan asukkaista jo 11 prosenttia on venezuelalaisia pakolaisia. Myös rekisteröimättömiä maahanmuuttajia on paljon. Pakolaismäärä lisää ongelmia työttömyydestä ja väkivallasta kärsivällä alueella, joka kamppailee pystyäkseen järjestämään asukkaille terveydenhuoltoa ja koulutusta.

Lähetysseura on aiemmin auttanut katastrofityön varoin Venezuelasta tulevia pakolaisia alueella.

Teksti Katja Tynkkynen ja Marjatta Kosonen

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tilaussivulle pääset tästä.