Afgaanipakolaiset saivat ruokaa, peittoja ja muuta apua – katso kuvat Pakistanista

Lähetysseuran yhteistyökumppani on toimittanut kuukausittain apua afgaaniperheille Khyber Pakhtunkhwan maakunnassa. Alueen turvallisuustilannetta varjostaa maaliskuussa tehty tuhoisa moskeijaisku ja muut terroriteot.

12 afgaanilasta seisoo ulkona värikkäissä vaatteissa. Kuvassa on myös kyykyssä yksi mies.

Lapsia hieman jännitti, kun Peshawarin hiippakunnan avustustiimi kävi ensimmäisen kerran pakolaisleireillä selvittämässä afgaaniperheiden tarpeita.

Kuva 1/12

Miehiä ja lapsia on kerääntynyt katsomaan avustustiimin tuomia tarvikkeita. Kuvassa näkyy riisisäkkejä ja peittoja.

Alkukeväästä Peshawarin hiippakunta vei perheille mm. paksuja peittoja, koska Pakistanin yöt ovat keväisin kylmiä - jopa alle 5 asteisia.

Kuva 2/12

Kolme värikkäisiin mekkoihin ja huiveihin pukeutunutta tyttöä katsoo kameraan. Yhdellä on kädessään vaatepaketti.

Afgaaniperheiden tytöt saivat hameita ja huiveja.

Kuva 3/12

Kaksi vaaleavaatteista miestä seisoo ulkona. Toinen antaa toiselle avustuspaketin.

Vanhempi afgaanimies ottaa vastaan hygieniapaketin Peshawarin hiippakunnan kehitys- ja avustustoimiston johtajalta Rab Nawazilta.

Kuva 4/12

Kaksi miestä istuu ulkona matolla. Heillä on kädessään ilmaa viilentävät viuhkat. Taustalla näkyy tyttöjä ja luonnonmateriaaleista rakennettuja rakennuksia.

Peshawarin hiippakunnan taloussihteeri Nadeem Gill istui alas juttelemaan vanhemman afgaanimiehen kanssa. Taustalla näkyy luonnonmateriaaleista tehtyjä asumuksia ja karjasuojia.

Kuva 5/12

Mies antaa pienelle pojalle paidan. Poika itkee. Pojan takana on vanhempi mies ja nuori tyttö.

Pieni afgaanipoika hieman arasteli Nadeem Gilliä, mutta kävi kuitenkin hakemassa tältä uuden paidan itselleen.

Kuva 6/12

Kuvassa on kolme naista, jotka ovat peittäneet huiveilla kasvonsa. Mies antaa heille avustuspaketteja. Kuvassa on myös lapsia.

Monet afgaanipakolaiset asuvat yksinkertaisissa luonnonmateriaaleissa tehdyissä asumuksissa. Kuvassa perheiden äidit ottavat vastaan vaate- ja kangaspaketteja.

Kuva 7/12

Lukuisia lapsia ja muutamia aikuisia seisoo ulkona avustuspakettien takana.

Perheitä on tuettu mm. ruoka- ja hygieniatarvikkeiden, peittojen, vaatteiden ja lääkkeiden muodossa. Kuvassa perheiden lapsia sekä avustustiimin jäseniä on kerääntynyt hygieniapakettien ympärille.

Kuva 8/12

Mies antaa pienelle tytölle vaatepakettia. Taustalla istuvat mm. vanhempi mies ja pieni poika.

Nadeem Gill antoi pienelle ujolle tytölle vaatepaketin.

Kuva 9/12

Afganistanilaisnaisia pukeutuneena burkhaan.

Osa afgaaninaisista pukeutuu Pakistanissakin peittävään burkhaan. Kuvassa myös Peshawarin hiippakunnan kehitys- ja avustustoimiston johtaja Rab Nawaz, joka toi naisille mm. riisiä ja öljyä.

Kuva 10/12

Valkoiseen vaatteeseen pukeutunut mies antaa vaatepakettia afganistanilaiselle naiselle.

Rab Nawaz jakoi vaatepaketteja perheiden äideille ja lapsille.

Kuva 11/12

Kuusi poikaa seisoo paitapaketit kädessään. Taustalla kaksi vanhempaa miestä.

Afgaaniperheiden pojat saivat uudet paidat.

Kuva 12/12

Kolmekymmentä Pakistanissa pakolaisena asuvaa afgaaniperhettä on saanut kevään aikana Lähetysseuran tuella kuukausittain muun muassa ruoka- ja hygieniatarvikkeita, peittoja ja lääkkeitä. Tuesta on hyötynyt yhteensä noin 240 ihmistä.

Lähetysseura myönsi helmikuussa katastrofirahastostaan 25 000 euroa afgaanipakolaisten humanitaariseen apuun Pakistaniin. Avun on toimittanut perille Lähetysseuran pitkäaikainen yhteistyökumppani Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunta.

Apua saaneet afganistanilaiset asuvat Luoteis-Pakistanissa Khyber Pakhtunkhwan maakunnassa, jonka pääkaupunki on Peshawar.

Itsemurhapommittaja iski moskeijaan

”Peshawarin turvallisuustilanne ei ole hyvä. Rukoilkaa pakistanilaisten vähemmistöjen puolesta, etenkin kristittyjen”, pyytää Peshawarin hiippakunnan taloussihteeri Nadeem Gill, joka on mukana myös afgaanipakolaisia auttavassa projektissa.

Khyber Pakhtunkhwan maakunnassa on ollut viime kuukausina todella levotonta. Esimerkiksi tammikuussa moottoripyörällä liikkuneet ampujat surmasivat Peshawarin hiippakunnan pastorin ja haavoittivat toista (Lähetysseuran artikkeli).

Maaliskuussa itsemurhapommittaja iski perjantairukouksen aikana shiiamoskeijaan Peshawarissa. Iskussa kuoli yli 50 ihmistä ja haavoittui lähes 200. Iskun taustalla oli ääri-islamilaisen Isis-järjestön Afganistanissa ja Pakistanissa toimiva haara, joka tunnetaan nimillä Isis-K ja Isis-Khorasan.

Isis-K on Afganistanissa valtaan nousseen Talibanin vihollinen. Ne molemmat ovat äärisunnilaisia liikkeitä, mutta niillä on esimerkiksi hieman erilaiset uskontulkinnat. Afganistanin Taliban on pyrkinyt valtaannousunsa jälkeen estämään Isis-K:n toimintaa, joten se on mahdollisesti saanut taistelijat siirtämään toimintaansa Pakistaniin.

Pakistanissa yli 2 miljoonaa afgaanipakolaista

YK:n pakolaisjärjestön mukaan Pakistanissa on edelleen noin 1,3 miljoonaa rekisteröitynyttä afgaanipakolaista. Lisäksi rekisteröitymättömiä arvioidaan olevan ainakin 800 000 (YK:n pakolaisjärjestön tilasto).

Suurin osa afgaanipakolaisista sijoittuu juuri Khyber Pakhtunkhwan maakuntaan, koska sillä on pitkä yhteinen raja Afganistanin kanssa ja toinen maiden virallisista rajanylityspaikoista sijaitsee siellä. Afganistanin pääkaupungista Kabulista on alle 300 kilometriä Khyber Pakhtunkhwan maakunnan pääkaupunkiin Peshawariin.

Teksti: Heli Vuohelainen
Kuvat: Peshawarin hiippakunta