Toivoa ilmassa – vapaaehtoistyötä ilmaston hyväksi

Hae mukaan Toivoa ilmassa -vapaaehtoistoiminnan projektiin! Projektissa pääset työskentelemään ilmasto- ja ympäristöaiheiden parissa.

Vapaaehtoisten ryhmä tekee kevään aikana kampanjan, tapahtuman tai tempauksen, jonka avulla kerätään varoja ympäristötyöhön maailmalla ja kannustettaan ihmisiä tekemään kestävämpiä valintoja arjessa. Toiminta suunnitellaan ja toteutetaan ryhmässä, joten jokaisen osaamisesta on hyötyä. Projekti tarjoaa mahdollisuuden syventää omaa osaamista, oppia uutta ja tehdä konkreettisia tekoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Projekti alkaa asiantuntijaluennoilla, jotka perehdyttävät kestävyyden mittareihin sekä ilmastonmuutokseen globaalina ja paikallisena ilmiönä. Luennoilla vapaaehtoiset pääsevät myös tutustumaan kehitysyhteistyöhön alueilla, joilla ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat näkyneet jo kauan. Luentojen lisäksi kevääseen kuuluvat työpajat, joissa pohditaan yksilön vastuuta ja vaikuttamisen keinoja – miten rakennamme yhdessä parempaa tulevaisuutta ja tuomme toivoa ympärillemme?

Suomen Lähetysseura on 160-vuotias kirkon kansainvälisen työn järjestö ja yksi Suomen suurimmista kehitysyhteistyöjärjestöistä. Teemme työtä oikeudenmukaisemman ja inhimillisemmän maailman puolesta. Työmme keskipisteessä ovat syrjityt ja heikoimmassa asemassa olevat ihmiset. Vuonna 2019 keskitymme ilmastotyöhön alueilla, joissa ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät eniten, mutta joiden asukkaat ovat vähiten vaikuttaneet sen syntyyn.

Toivoa ilmassa -vapaaehtoisprojektiin haetaan eri alojen osaajia, innokkaita maailmanmuuttajia ja idearikkaita nuoria vaikuttajia.

Mikä? Vapaaehtoistyötä kestävämmän ja oikeudenmukaisemman tulevaisuuden puolesta!

Miksi? Yhdessä voi tehdä enemmän!

Milloin? 03/2019 – 05/2019

Tutustu ohjelmaan ja hae mukaan täyttämällä lomake 24.2. mennessä.

Projektin ohjelma

Asiakeskiviikot:

6.3. 17-20 Startti! Mitä on kestävä tulevaisuus?

13.3. 17-19 Ilmastonmuutos ja kehitysyhteistyö

20.3. Mitä on ekoteologia? (Huom! klo 13-15)

24.4. 17-19 Sadetta odotellessa – terveiset maailmalta

Työpajatorstait klo 17-19:

21.3.  Tasaus-ilmastokampanja ja Maailma kylässä -festivaalit
28.3.  Ilmastonmuutos, sukupuoli ja vammaisuus
4.4.
 Tapahtumatuotanto
11.4.
Ilmastoviestintä ja varainhankinta
18.4. Ohjelma tarkentuu  myöhemmin
9.5.
 Ilmastoahdistus
16.5.
Tempauksen työstöä
23.5.
Tempauksen työstöä

Kevät huipentuu 25.-26.5. Kaisaniemen puistossa pidettävään Maailma kylässä -festivaaliin.

(Aikataulun ja ohjelman muutokset mahdollisia.)

Projekti on osa Lähetysseuran Global action -vapaaehtoistoimintaa ja suunnattu 18-30-vuotiaille. Tilaisuudet järjestetään Helsingissä. Matkakuluja ei korvata. Tilaisuuksien yhteydessä tarjolla pientä purtavaa.

Projekti toteutetaan yhteistyössä Agricola-opintokeskuksen kanssa.