Lapsille tukea Gazan sodan keskelle

Humanitaarinen katastrofi syvenee Gazassa. Lähetysseura jatkaa haavoittuvimmassa asemassa olevien siviilien tukemista sodan keskellä ja on myöntänyt tähän tarkoitukseen Lasten Pankista ja Katastrofirahastosta yhteensä 130 000 euroa. Tuen toimittavat perille Lähetysseuran kirkkokumppanit.

Gazassa järjestettiin syyskuun alussa poliorokotuskampanja, jonka aikana rokotettiin noin 560 000 lasta. Myös Lähetysseuran yhteistyökumppani, Lähi-idän kirkkojen neuvostoon kuuluva DSPR-järjestö osallistui rokotuksiin. Kuva: Mousa Ayad / DSPR

Gazassa lasten hätä kasvaa. Yhä useamman lapsen molemmat vanhemmat ja lähisukulaiset ovat kuolleet sodassa, eikä heillä ole jäljellä tukiverkkoja.

Yli 85 prosenttia väestöstä on joutunut pakenemaan yhden tai useampia kertoja. Useimpien asukkaiden kodit ovat tuhoutuneet, eikä niihin voi koskaan palata. Gazassa esiintyy vakavaa aliravitsemusta erityisesti lasten keskuudessa. Alueella on äärimmäinen pula vedestä.  Puhdasta juomavettä ei ole enää lainkaan. Toimimaton viemäröinti yhdessä kuumuuden kanssa on romahduttanut hygieniaolosuhteet. Tämän seurauksena esiintyy useita sairauksia, viimeisimpänä polioepidemia, jonka vuoksi osapuolet suostuivat lyhyeen tulitaukoon syyskuun alussa. Tauon aikana rokotettiin noin 560 000 lasta.

Lähetysseura jatkaa siviilien tukemista Gazan sodan keskellä ja myöntää Katastrofirahastostaan 100 000 euroa lääkinnälliseen apuun ja psykososiaaliseen tukeen. Tuen toimittavat perille Lähetysseuran kirkkokumppanit.

Lähetysseura tuki aiemmin DSPR-järjestön terveysklinikan työtä Rafahissa (kuvassa). Israelin hyökkäyksen edetessä Rafahiin klinikka jouduttiin sulkemaan ja humanitaarisen avun muotoja oli muutettava. Nyt DSPR käyttää työssä liikkuvia klinikoita ja hätälääketieteellisiä pisteitä. Näistä hyötyy viikoittain yli 2000 ihmistä. Kuva: Mahmod Elbaragethi / DSPR
Lahjoita katastrofirahastoon

Hätä kasvaa Länsirannallakin

Sota vaikuttaa myös Israelin miehittämällä Länsirannalla niin väkivaltaisten iskujen lisääntymisenä kuin taloudellisen tilanteen radikaalina heikentymisenä. Suurin osa Länsirannan palestiinalaisperheistä on menettänyt sodan myötä työnsä, koska turismi on kuihtunut ja juuri kukaan ei enää voi ylittää rajaa Israelin puolelle päästäkseen töihin.

Perheiden on vaikea huolehtia lasten perustarpeista, kuten ruoasta, terveydestä ja koulutuksesta. Lisäksi monet lapset kärsivät stressistä ja ahdistuksesta tai muista trauman oireista.

Lähetysseura on myöntänyt Lasten Pankista 30 000 euroa hätäapua Länsirannalla asuvien perheiden tukemiseksi kriisin keskellä. Hätäavun toimittaa perille Lähetysseuran pitkäaikainen yhteistyökumppani, Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilainen kirkko.

Kirkon diakoniatyö tukee lapsia ja lapsiperheitä sairaanhoidon, koulumaksujen ja ruokatuen kautta. Lisäksi diakoniatyö tarjoaa psykososiaalista tukea. Hätäapu keskittyy Länsirannan alueelle, erityisesti Betlehemiin ja Beit Jalaan. Yhteensä hätäavun odotetaan tavoittavan lähes 1000 ihmistä loppuvuoden 2024 aikana.

Lahjoita Lasten Pankkiin