Tansania: Nuoret löysivät tien kirkkoon pelien kautta

Kun Elikana Mtalasi aloitti työn seurakunnassa 2018, kylässä oli kuusi kristittyä. Nyt heitä on runsas kolme sataa, joista yli sata nuoria. Kuva Virve Rissanen

Syksyllä 2018 Mwang’halangan kylässä oli kuusi kristittyä. Yksikään heistä ei ollut nuori. Siitä alkoi evankelista Elikana Mtalasin nuorisotyö.

Tammikuisena sunnuntaina, kun seurakunnan nuoria pyydetään jäämään kirkolle jumalanpalveluksen jälkeen, pihalla parveilee yli kolmenkymmenen hengen seurue. Osalla heistä on jo lapsia, mutta kaikki osallistuvat nuorisotyön toimintaan.

”Eikä tässä ole kaikki”, evankelista Elikana kertoo. Kristittyjä on kylällä jo yli kolmesataa, ja nuoria heistä on yli sata.

Työ alkoi peleillä. Elikana huomasi, että kylällä tykättiin pelata korttia. Hän pelasi itsekin, jotta pääsi lähemmäs ihmisiä ja mukaan yhteisöön. Ihmisiin tutustumisen jälkeen Elikana aloitti opetustuokiot nuorille.

Niissä hän kertoi elämästä kristittynä, hyvän ja pahan erottamisesta toisistaan, Raamatusta ja Jeesuksesta.

Korttipelit vaihtuivat jalkapalloon ja verkkopalloon.

”Sain houkuteltua nuoret pelaamaan, koska moni ajattelee, että jalkapalloilijana voi rikastua. Ainakin helpommin kuin korttipeleillä”, Elikana kertoo.

”Ennen vain kuljin kylillä”

Musa Medadilla vei pitkään löytää tiensä seurakuntaan, mutta nyt hän haaveilee evankelistaopinnoista. Kuva Virve Rissanen

Pikkuhiljaa nuoria alkoi tulla opetuksen pariin, mutta se oli pitkäjänteisen työn tulosta. Yksi esimerkki on Musa Medadi, 23.

”Lopetin koulun vuonna 2015. Sen jälkeen en tehnyt oikein mitään. Kuljin kylillä, kunnes Elikana löysi minut.”

Evankelista Elikana pyysi Musa Medadia kirkkoon säännöllisesti, monta vuotta. Lopulta poika suostui, eikä ole katunut.

Joka lauantai nuoret kokoontuvat kirkolle. He kuuntelevat Elikanan opetusta, pelaavat jalkapalloa ja verkkopalloa, viettävät aikaa yhdessä. Jo se on merkittävää, että tytöt ja pojat kokoontuvat yhteen, Elikana kertoo.

”Normaalisti vanhemmat kyselevät perään heti, jos tyttö ja poika puhuvat keskenään. Siinä olemme jo hiukan pystyneet muuttamaan asenteita”, Elikana sanoo.

Asenne muuttui myös Musa Medadilla. Nyt hän haluaisi opiskella lisää, ja hänen haaveammattinsa on evankelista.

”Ennen olin hukassa. Nyt kuljen Jeesus sydämessäni”, Musa tiivistää.

Tuohon lauseeseen tiivistyy myös Lähetysseuran työntekijä Hanna Oja-Nisulan suurin ilo siitä, miten merkittävät asiat ovat pienestä kiinni.

Suomessakin nuorisotyötä tehnyt Oja-Nisula on Tansaniassa huomannut, että työssä nuorten kanssa ei välttämättä tarvita sen kummempia kommervenkkejä.

”Tarvitaan vain se suurin ihme: Että ihminen ottaa vastaan Jeesuksen ja alkaa tehdä tällaista työtä, mitä Elikana nyt tekee.”

Eeva Macheye (vas.), Elisabeth Lukandikija, Amos Kristofer ja Musa Medadi ovat kaikki Mwang’halangan nuorisotyön aktiiveja. He kiittelevät kilvan evankelista Elikana Mtalasin (kyykyssä) kykyä ymmärtää nuoria. Kuva Virve Rissanen

”Enää ei tarvitse pelätä”

Monen kylän nuoren kodeissa uskotaan henkivaltoihin ja käydään perinteisillä parantajilla. Siksi Jeesuksen löytäminen voi olla käänteentekevää. 18-vuotias Elisabeth Lukandikija kuvailee uskon tuoneen hänelle vapauden. Enää ei tarvitse pelätä.

Hän kiittelee myös opetustuokioita. Siellä Elikana kertoo, mitä kaikkea kristityn elämään kuuluu. Elisabeth mainitsee, että oikean ja väärän erottaminen toisistaan on tärkeää, ja kertoo raadollisen esimerkin.

”Nuori voi tulla hyväksikäytetyksi, eikä edes tajua, että sellainen on väärin.”

Kaikki haastatellut nuoret kehuvat kilpaa evankelista Elikanaa. Sitä, miten hän ymmärtää nuoria ja kuuntelee heitä. Elikana itse selittää ymmärtävänsä nuoria oman taustansa takia.

”Vanhempani olivat perinteisiä parantajia. Jouduin karkaamaan kotoa kirkkoon”, Elikana kertoo.

Jotkut hänen kaitsemistaan nuorista kokevat nyt samaa – kaikkien vanhemmat eivät katso hyvällä sitä, että lapsi kääntyy kristityksi. Tarvittaessa Elikana etsii nuorelle turvapaikan, jossa tämä voi asua, kunnes vanhempien kanssa on saatu asiat sovittua.

Victorianjärven itäisen hiippakunnan nuorisotyötä tehdään yhteensä 20 seurakuntapiirissä, ja kaikissa niissä nuorilla on hurjia tarinoita. Heitä yhdistää kokemus vapautumisesta. Nuorisoevankelistat toimivat kirkkoon kutsujina ja opettajina, mutta myös jumalanpalvelusten toimittajina ja turvallisina aikuisina nuorille.

Evankelista Elikana sanoo haluavansa muuttaa nuortensa elämän paremmaksi kuin mitä se on ollut.

”Mutta en minä mitään muuta. Kaikki se tulee Jumalalta.”

Virve Rissanen

Faktaa:

• Tansaniassa ajatellaan perinteisesti, että nuori on 18–45-vuotias. Ajatus perustuu ikäkausien kolmijakoon: on joko lapsi, nuori tai vanhus. Nuori on se, joka jaksaa tehdä asioita.
  • Hiippakunnan nuorisotyö määrittelee nyt, että nuoruus alkaa rippikoulun jälkeen ja kestää 35 ikävuoteen asti.
  • Tansanian väestöstä noin 20 prosenttia on 15–24-vuotiaita. Yli 55-vuotiaita on vain kuusi prosenttia. Suomalaisista vuonna 2019 yli 65-vuotiaita oli 20 prosenttia.

Osallistu paastokeräykseen ja lahjoita

• verkossa