2,3 miljoonan lisärahoitus Lähetysseuran työlle Afrikassa

Elizabeth Nchuba osallistui ompelukoulutukseen Ngofilan kylässä Tansaniassa. Kuva: Hannes Honkanen.

Ulkoministeriö on myöntänyt Suomen Lähetysseuralle 2,3 miljoonaan euron lisärahoituksen kehitysyhteistyöhön Afrikassa. Tuki on vuosille 2020–2021.

Tämä on hieno uutinen. Tuella voimme entisestään vahvistaa työtämme heikoimmassa asemassa olevien oikeuksien puolesta Afrikassa. Kohdistamme rahoituksen erityisesti naisten, tyttöjen ja vammaisten ihmisten toimeentulon ja elinolojen parantamiseen. Tuemme myös yhteisöjen sopeutumista ilmastonmuutokseen. Edistämme esimerkiksi aurinkopaneeleiden kaltaisten ympäristöystävällisten teknologioiden käyttöönottoa, iloitsee Lähetysseuran kehitysyhteistyöpäällikkö Katri Leino-Nzau.

Lisärahoituksen avulla työtä Tansaniassa, Etiopiassa, Botswanassa, Etelä-Afrikassa ja Mauritaniassa laajennetaan niin, että se tavoittaa aiempaa suuremman määrän ihmisiä. Työstä suoraan hyötyvien määrä kasvaa lisärahan ansiosta yli 47 000 ihmisellä.

Lähetysseuran ja Afrikan mantereen välinen yhteys alkoi jo vuonna 1870, jolloin ensimmäiset työntekijät saapuivat Ambomaalle, nykyisen Namibian pohjoisosaan, ja aloittivat muun muassa kirjakielen luomisen ja lukutaito-opetuksen. Ulkoministeriön tuella tehtävä kehitysyhteistyö Etiopiassa ja Tansaniassa alkoi 1970-luvulla, ja tällä hetkellä Lähetysseura tekee kehitysyhteistyötä seitsemässä Afrikan maassa.

Globaalisti Lähetysseura tekee kehitysyhteistyötä 12 maassa Aasiassa, Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Ulkoministeriö on jo aiemmin myöntänyt tälle työlle vuosittaisen 5, 07 miljoonan euron tuen vuosille 2018-2021.