Vihdissä pidettiin Gaalailta Lasten Pankin hyväksi

Pappilanpellon välkkäkuoro esiintyi Lasten Pankin Gaalassa yli 30 hengen kuorona. Juontajina Mirca ja Esa Kukkasniemi.

Lasten oikeuksien päivänä 20.11. vietettiin Vihdin kirkonkylän seurakuntatalolla Lasten Pankin Gaalaa. Gaalailtaan osallistui lähes sata vierasta, jotka halusivat tukea vähäosaisten lasten tulevaisuutta Suomen Lähetysseuran kohteissa.

Ensimmäistä kertaa järjestetyssä Gaalaillassa esiintyjinä olivat paikalliset lahjakkuudet. Lähes 50 vapaaehtoisesiintyjän kavalkadin aloitti kynttilöiden valossa koskettava musiikkiesitys ”We are the world”, jonka esittivät lauluyhtye Thromos ja kymmenistä lapsista koostuva, heleä-ääninen Pappilanpellon välkkäkuoro. Erityistä tunnelmaa muutoin niin pimeään marraskuiseen iltaan loivat myös seurakunnan oma kanttori Henri Hersta flyygelillä soittaen ja Core Baroque omilla melodisilla kappaleillaan.

Vuorollaan raikuvat aplodit saivat Vihti Gymiä edustaneet Trediat ja Cheerleaderit. Trediat koostuu 8–9- vuotiaista urheilullisista tytöistä, jotka harrastavat hauskalta näyttävää joukkuevoimistelua. Cheerleadereille matalakattoiset esiintymistilat eivät riitä, sen verran korkealle lennokkaat hypyt ylsivät.

Illan aikana kuultiin myös stand up -koomikko Marit Peuran esittämänä hilpeä puhelu Lohjan aluesairaalaan. Vihrin murteella käydyssä puhelussa saatiin selvennetyksi alakynteen jääneelle puhelinvaihteelle niin omat kuin kyläläistenkin kuulumiset.

Vakavampaa sanomaa kertoivat osaltaan seurakunnan työntekijöiden ja Suomen Lähetysseuran Pirkko Nummelan tarinatuokiot. Pirkko Nummela kertoi kuulumisia lähetystyön arjesta Etiopiasta, jossa hän on työskennellyt aids-orpojen kanssa.

Gaalaillan toisena juontajana toiminut, Vihdin seurakunnan johtava lapsityönohjaaja Mirca Kukkasniemi kiteytti illan sanoman kiitospuheessaan: ”Jokainen meistä voi olla vaikuttamassa siihen, että me teemme kaikkien ihmisten elämästä edes piirun verran inhimillisemmän. Ojentaa auttavan kätemme apua tarvitsevalle. Siihen ei tarvitse erityislahjoja tai taitoja, vain halun auttaa. Siihen Jumala meitä myös kutsuu.”

Gaalavieraat saivat tukea Lasten Pankkia myös ostamalla arpoja, joiden palkinnot vaihtelivat kymmenien eurojen lahjakorteista astioihin ja arjen pikkuhyödykkeisiin. Arpoja myytiin 200 kappaletta, joista joka toinen voitti jotain kukkuroillaan olevilta palkintopöydiltä. Lasten Pankkia Gaalaillassa tuki joukko paikallisia yrityksiä.

Gaalaillan tuotto oli 3 881 euroa. Tilaisuuden tulon Vihdin seurakunta lahjoittaa Suomen Lähetysseuran Lasten Pankkiin, joka tukee lasten ja nuorten koulutusta ja auttaa myös ympäröivää lähiyhteisöä. Miljoonat lapset maailmassa eivät pääse kouluun, koska heidän vanhemmillaan ei ole mahdollisuutta koulukulujen maksamiseen tai heidän on autettava perheensä elatuksessa. Köyhyys, aliravitsemus ja sairaudet ovat yhä lasten todellisuutta monissa maissa. Koulutus ohjaa lapsen tulevaisuuden suuntaa ja antaa mahdollisuuden hyvään elämään. Joskus koulunkäynnin keskeytymisen voi estää pienikin apu, kuten uusi koulupuku. Nuoret voivat jatkaa opintojaan, valmistua ammattiin ja itsenäiseen elämään. Kuka tahansa voi auttaa omien voimavarojensa mukaan vähäosaisia, lisätietoa netistä: https://felm.suomenlahetysseura.fi/lahjoita/lasten-pankki/.

Teksti ja kuvat Outi Lähteenoja