Videopuheluiden opettelua ja saippuan jakamista – näin korona muutti työtä Tansaniassa

Nyakaton raamattuopiston rahastonhoitaja Mama Mangu käytti hengityssuojainta tyhjällä koulun pihalla.

Koronapandemia pakottaa muuttamaan rutiineja ja ottamaan käyttöön uusia työmuotoja. Nyakaton raamattukoulun opettajat pitävät etäpalavereja, ja Shinyangassa perinteiset parantajat saavat hengityssuojaimia.

Tansaniassa ryhdyttiin koronan leviämisen vastaisiin toimenpiteisiin jo ennen kuin ensimmäistäkään tapausta oli löydetty. Maaliskuun alussa presidentti näytti esimerkkiä kättelyn korvaavasta jalkatervehdyksestä, ja kansalaisille korostettiin käsienpesun tärkeyttä.

Huhtikuun 23. päivä mennessä tapauksia on maassa 284, ja määrän odotetaan kasvavan. Näiden lisäksi moni sairastaa varmasti tietämättään, kuten Suomessakin. Koulut ovat kiinni, mikä koskee myös Makumiran yliopistoa ja Nyakaton raamattukoulua, joissa työskentelee Suomen Lähetysseuran työntekijöitä.

Suurin osa suomalaisista on evakuoitu, mutta mikään työ ei kuitenkaan ole loppunut. Mwanzassa sijaitsevan Nyakaton raamattukoulun rehtori Mimii B. Mziray kertoo, että opiskelijoille annettiin kotitehtäviä koulun sulkeuduttua, ja heidän kotipaikkakuntiensa hiippakuntia kehotettiin auttamaan opiskelussa poikkeusaikoina. Koulun opettajat tarkistavat kotitehtäviä kukin omassa maassaan.

Opettajakunta on opetellut myös pitämään videotapaamisia.

– Pystymme nyt suunnittelemaan yhdessä tulevaisuutta. Tämä aika on myös mahdollistanut sellaisten hommien tekemisen, mitä koulun arjessa ei ehdi, kuten rakennusten suursiivouksen, Mimii B. Mziray kertoo.

Morogorossa nuoria naisia tukevassa projektissa ei voida pitää isoja ryhmätapaamisia tai koulutuksia, mutta noin viiden hengen tapaamisia järjestetään. Projektin rahoilla on ostettu naisille hygieniatarvikkeita, kuten saippuaa ja kertakäyttöisiä nenäliinoja.

Lähetysseuran tukemat maasaitytöt asuvat opiskelija-asuntolassaan, vaikka koulut on suljettu. Naisilla on suuri riski joutua pakkoavioliittoon, jos he palaavat kotiin.

Nyakaton raamattukoulun opettajat pitävät videopalaveria opetuksen erikoisjärjestelyistä.

Perinteisten parantajien rooli on tärkeä

Shinyangassa kirkon kouluttamat tytöt, joilla on albinismi, ovat saaneet kotiinsa saippuaa ja käsienpesuämpärit.

Projektista vastaava Victorianjärven kaakkoisen hiippakunnan pääsihteeri Happiness Gefi kertoo, että myös perinteiset parantajat saavat osansa avusta. Normaalisti projektissa koulutetaan parantajia albinismista, mutta nyt annetaan terveyskoulutusta.

– Tällä alueella moni sairastunut hakeutuu hoitoon perinteiselle parantajalle, joten parantajien rooli on tärkeä. Aiomme neuvoa heitä ohjaamaan ihmisiä oikeille lääkäreille, mutta jaamme parantajille myös käsineitä ja hengityssuojaimia, Gefi kertoo.

Parantajien suojeleminen on tärkeää, koska heillä on laaja asiakaskunta, ja heidän kauttaan tauti voisi levitä nopeasti.

Ilmastonmuutokseen sopeutumiseen keskittyvien hankkeidemme vetäjä Oscar Rutenge TCRS-järjestöstä (Tanganyika Christian Refugee Service) kertoo, että kaikki hinnat ovat nousseet, koska matkustaminen on jäissä. Kilo sokeria on maksanut ennen 2500 Tansanian shillinkiä, nyt hinta on noussut 3500 shillinkiin eli noin 1,45 euroon. Myös saippua ja ruokaöljy maksavat enemmän kuin ennen.

Se vaikuttaa eniten kaikista köyhimpiin.

Toimeentulon turvaksi järjestettäviä ammatillisia koulutuksia pidetään mahdollisuuksien mukaan edelleen.

– Tautitapauksia on jo naapurikunnissa, joten ihmiset ovat peloissaan, Oscar Rutenge sanoo.

Erityisen tärkeää Tansaniassa on levittää oikeaa tietoa, jotta huhut ja valeuutiset eivät valtaisi alaa. Siksi TCRS:n kaikilla hankealueilla aletaan jakaa aurinkoenergialla toimivia radioita, ja yhteistyössä Suomen kanssa tehdään podcast, jossa sekä englanniksi että swahiliksi kerrotaan, mistä koronassa on kyse.

Tietoisuuden levittäminen yhteisöradioiden kautta on esimerkki uudesta työmuodosta, joka kehitettiin nopeasti koronan alettua levitä.

Uutta työmuotoa suunnitellaan myös Shinyangassa, jossa Sinema Leo -evankelioimishankkeen (”Elokuva tänään”) autoa ja äänikalustoa suunnitellaan käytettäväksi oikean koronatiedon levittämiseen kylissä. Tiedottaminen aiotaan tehdä illan pimennyttyä, jotta se ei houkuttelisi ihmisiä kokoontumaan.

Kriisi antaa mahdollisuuden luoda sellaista työtä ja sellaisia työtapoja, mitä muuten ei ehkä olisi keksitty aloittaa.

Virve Rissanen

Pidetään huolta itsestämme ja lähimmäisistämme.
Tule mukaan tuomaan toivoa maailmaan.