Vanhoista banderolleista ja keräysliiveistä on moneksi: Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijat suunnittelivat kierrätystuotteita myytäväksi Lähetysjuhlilla

Savonia-ammattikorkeakoulun vaatetusmuotoilulinjan opiskelijat Johanna Nevalainen, Roosa Kumpulainen, Emilia Kekkonen ja Joonas Ursin.
Savonia-ammattikorkeakoulun vaatetusmuotoilulinjan opiskelijat Johanna Nevalainen, Roosa Kumpulainen, Emilia Kekkonen ja Joonas Ursin suunnittelivat uusiotuotteita Lähetysseuran vanhoista banderolleista ja keräysliiveistä. Tuotteita on myytävänä toukokuussa Kuopion Lähetysjuhlilla.

Suomen Lähetysseuran logo ja tuotteiden ulkoasu muuttuivat vuonna 2016. Vanhat vihreät banderollit, keräysliivit ja liput poistuivat käytöstä. Mitä niille pitäisi tehdä? Heittää pois? Vai voisiko niitä käyttää vielä jotenkin?

Kuopion Savonia-ammattikorkeakoulun vaatetusmuotoilulinjan opiskelijat Johanna Nevalainen, Roosa Kumpulainen, Emilia Kekkonen ja Joonas Ursin tarttuivat haasteeseen opettajiensa Sirpa Ryynäsen ja Laura Pakarisen kanssa.

He selvittivät, mitkä ovat Lähetysseuran arvot ja millaisia mielikuvia Lähetysseuraan ja lähetystyöhön liittyy. Ideoita syntyi paljon, mutta lopulta toteutettavaksi asti valittiin seitsemän tuotetta, joilla on käyttöä arkielämässä – turhakkeita tämä maailma ei tarvitse.

Sen jälkeen Johanna, Roosa, Emilia ja Joonas suunnittelivat, piirsivät ja ompelivat jokaisen tuotteen. He myös kirjoittivat valmistusohjeet ja kuvasivat ne videoiksi.

Mistä tuotteille valmistajat?

Pelkät ohjeet eivät kuitenkaan riitä. Tarvitaan käsistään taitavia ompelijoita tekemään tuotteet. Sellaisia toivotaan löytyvän Kuopion ja ympäristön seurakunnista ja harrastusporukoista.

Ensimmäisenä vanhojen kankaiden ympärille kokoontuivat jo helmikuun alussa Nilsiän seurakunnan Näpertäjät, jotka ovat vuosia tehneet erilaisia käsitöitä lähetystyön hyväksi.

”Me olemme eläkeläisiä, mutta kun kaikki ovat niin kokeneita ja taitavia käsityöntekijöitä, ei ikä tunnu missään”, totesi Irma Tuononen, yksi iloinen näpertäjä.

Ensimmäisellä kerralla Näpertäjät perehtyivät sydänpussukan, satulansuojan ja kaulanauhan valmistuksen saloihin.

”Moni otti kotiin kankaita leikattavaksi ja ommeltavaksi, kun ovat niin innokasta porukkaa”, Irma kertoi.

Ohjeet ovat kaikkien käytettävissä

Sydänpussukan, satulansuojan ja kaulanauhan lisäksi uusiotuotteita ovat iso kassi, ostoskassi, kirjanmerkki ja nyörireppu. Tuotteita on myytävänä Kuopion Lähetysjuhlilla toukokuussa. Juhlilla voi tavata myös tuotteita suunnitelleet opiskelijat opettajineen sekä Nilsiän näpertäjiä.

Innokkaat ompelijat voivat kysellä kankaita Kuopion Lähetysjuhlien koordinaattori Kirsi Perämaalta (etunimi.sukunimi@evl.fi, puh. 040 4848 272). Kankaat pitää noutaa paikan päältä, niitä ei voida lähettää postitse tms.

Mutta vaikka ei pääsisi noutamaan Lähetysseuran materiaaleja Kuopiosta, vanhoja banderolleja,  keräysliivejä tai muuta sopivaa materiaalia voi löytyä muualtakin. Tuotteiden valmistusohjeet ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.

Mervi Ritokoski

Vanhat kankaat taipuvat moneksi, vaikkapa…