Vaikuttamistyö ja verkostoituminen parantavat vammaisten asemaa Kambodzhassa

Komar Pikar Foundation -järjestö on perustanut Lähetysseuran tuella   Kambodzhaan vammaisille sopivia koululuokkia. Happy Days -koulussa vammaiset lapset saavat opetusta. Kuva Laura Meriläinen

Suomen Lähetysseuran työntekijät Tytti Matsinen, Tapani Haapala ja Ari Muttonen ovat olleet mukana kirjoittamassa 30.3. julkaistua artikkelikokoelmaa Development for All: Experiences on disability mainstreaming in the development sector. Se kokoaa yhteen tarinoita ja kokemuksia suomalaisten toimijoiden kehitysyhteistyöhankkeista, joissa vammaisten oikeuksien toteutumiseen ja edistämiseen on kiinnitetty huomiota uudella tavalla.

Lähetysseuralta on kokoelmassa mukana kaksi artikkelia, joissa vammaisten oikeuksien valtavirtaistamista lähestytään toisaalta toiminnallisten koulutusmenetelmien esittelyn kautta, toisaalta konkreettisista hankkeista käsin.

Kambodzhassa vuonna 2012 alkanut vammaisten oikeuksien valtavirtaistamistyö on tuottanut hedelmää: vammaisia lapsia on päässyt lähikoulujen oppilaiksi, mikä on muuttanut yhteisöjen asenteita vammaisia ihmisiä kohtaan ja antanut myös vammaisille lapsille yhtäläisen mahdollisuuden koulunkäyntiin.

Lähetysseuran kumppani, kambodzhalainen vammaisjärjestö Komar Pikar Foundation kouluttaa myös muita Lähetysseuran kumppanijärjestöjä vammaisuudesta ja vammaisten huomioimisesta toiminnassaan. Tulevaisuudessa Kambodzhassa keskitytäänkin muun muassa vammaisiin kohdistuvan seksuaalisen hyväksikäytön torjumiseen.

Kirjan on julkaissut Vammaiskumppanuus ry yhdessä ulkoasiainministeriön kanssa. Se tulee saataville myöhemmin keväällä Vammaiskumppanuuden verkkosivuille www.vammaiskumppanuus.fi