Uusia ideoita seurakunnille kouluyhteistyöhön

– Koulujen uuden opetussuunnitelman myötä seurakuntien ja koulujen yhteistyön muotoja on pohdittava uudella tavalla. Hartauksien pitäminen ei ehkä enää tunnu kouluista luontevalta. Uusia yhteistyön muotoja on kuitenkin löydettävissä, kertoo Sari Taipale, Suomen Lähetysseuran koulu- ja oppilaitostyön asiantuntija.

Lähetysseura on tuottanut opetussuunnitelman perusteista nousevan materiaalipaketin seurakunnille kouluyhteistyötä varten. Siinä keskitytään kolmeen teemaan: kristinusko maailmanuskontona, kristinuskon vaikutukset yhteiskunnassa ja maailmassa (kokonaisvaltainen lähetystyö), henkilökohtainen osallisuus ja vastuu sekä uskontojen välinen kohtaaminen, uskontodialogi.

Monialaiseen opetukseen soveltuva materiaali

– Näistä teemoista voi toteuttaa laajemman kokonaisuuden, joka voi liittyä koulun monialaiseen teemaan tai ilmiöoppimiseen. Yhtä hyvin materiaalia voi käyttää vaikka yhden teeman käsittelyyn, Taipale kertoo.

– Seurakunnan työntekijöille tarjotaan perehdytys, jonka jälkeen he voivat suunnitella koulun kanssa sen tarpeista lähtevän kokonaisuuden. Näin materiaali sopii keskeisenä elementtinä osaksi koulujen ja seurakunnan yhteistyösopimusta.

Koulutus ja materiaali ovat seurakunnille maksuttomia.

Sari Taipale on virkavapaalla luokanopettajan työstä Nurmijärven Palojoen koulusta. Hän piti ensimmäisen pilottikoulutuksen Seinäjoen seurakunnassa, seuraavana koulutuksen varasi Nurmijärven seurakunta. Kuva Janne Taipale

Koulutuksen ja materiaalin tilaukset: materiaalitilaus(at)suomenlahetysseura.fi