Uusi verkkosivusto perehdyttää uskonnonvapauteen

Etiopian Mekane Yesus -kirkon jäsenmäärä kasvaa jatkuvasti. Pastori Sisay Abdeta kastamassa lasta Ambo Bolen seurakunnassa. Kuva Sari Lehtelä.

Pohjoismainen uskonnonvapautta edistävä NORFORB-verkosto on julkaissut 6.3. verkko-oppimisympäristön uskonnonvapaudesta. Suomen Lähetysseura on mukana verkostossa. Julkaisutilaisuus pidettiin YK:n ihmisoikeusneuvoston kokouksen yhteydessä järjestettävässä sivutapahtumassa Genevessä.

Verkkosivustolla on aineistoja hyvin erilaisille kohderyhmille aina viranomaisista ja poliittisista päätöksentekijöistä uskonnollisiin yhteisöihin ja tavallisiin ihmisiin.

– Sivusto tarjoaa runsaasti laadukasta ja ihmisoikeuksiin pohjautuvaa materiaalia uskonnon- ja vakaumuksenvapaudesta, sanoo Lähetysseuran ihmisoikeusasiantuntija Tytti Matsinen. – Tällainen materiaali tukee Lähetysseuran tekemää uskonnonvapaustyötä. Sekä kumppanimme eri puolilla maailmaa että koulutuksiimme osallistuvat tahot voivat käyttää yhteisiä, korkealaatuisia materiaaleja syventyäkseen aiheeseen.

– On tärkeää, että tietoa ihmisoikeuksista on saatavissa ymmärrettävässä muodossa useilla eri kielillä.

Perusasioita piirrettyjen videoiden avulla

Uskonnon- ja vakaumuksenvapaus kuuluu kaikille ihmisille, ja se on kansainvälisten ihmisoikeussopimusten suojaama ihmisoikeus. Sitä ei kuitenkaan tunneta yhtä laajasti kuin monia muita ihmisoikeuksia. Kansalaisjärjestöillä, viranomaisilla ja päättäjillä on myös ollut pulaa helposti lähestyttävästä materiaalista, jonka avulla uskonnon- ja vakaumuksenvapauteen voisi perehtyä itsenäisesti tai esimerkiksi lukupiirin tai järjestön toimintaryhmän kanssa.

Nyt julkaistu oppimisympäristö onkin laadittu erilaisille kohderyhmille ja sinne tuotetaan uutta sisältöä jatkuvasti niin itsenäistä perehtymistä kuin erilaisia ryhmiä ajatellen. Sivuston keskeisin ja laajin materiaali on sarja piirrettyjä videoita, joissa käydään läpi uskonnonvapauden perusasiat yleistajuisesti. Videot julkaistaan useilla kielillä.

Aineistopankista tietoa moniin tarpeisiin

Uskonnonvapautta ihmisoikeutena edistävän NORFORB-verkoston tavoitteena on, että sivusto palvelee tulevaisuudessa koulutusaineistopankkina, josta löytyy laadukasta materiaalia eri kulttuureista ja uskonnollisista taustoista tulevien yksityishenkilöiden, järjestöjen, viranomaisten ja päättäjien tarpeisiin.

Suomesta NORFORB-verkostoon kuuluu Lähetysseuran lisäksi Suomen Ekumeeninen Neuvosto. Verkkosivuilta löytyy lista kaikista verkoston jäsenistä.