Ukrainan ja Gazan sodat korostavat Kauneimpien Joululaulujen merkitystä – ”Nyt jos koskaan on erityisen tärkeää auttaa lapsia”

Sadattuhannet lapset saivat viime vuonna terveyttä, turvaa ja koulutusta Kauneimmat Joululaulut -keräyksen ansiosta. Työsarkaa riittää, sillä konfliktit ja ilmastonmuutos kasvattavat avuntarvetta. Kauneimmat Joululaulut -kampanjaa suojelee tänäkin vuonna tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Kauneimpia Joululauluja laulettiin viime vuonna Helsingin Vanhassa kirkossa. Kuva: Joanna Lindén-Montes.

Kauneimmat Joululaulut kajahtavat jälleen sadoissa tilaisuuksissa kirkoissa, kauppakeskuksissa ja ravintoloissa. Yksittäisten tilaisuuksien mittava määrä tekee Kauneimmista Joululauluista Suomen suurimman musiikkitapahtuman. Samaan aikaan kyse on myös keräyksestä maailman lasten hyväksi. Avun vie perille Lähetysseura.

Viime vuonna Lähetysseuran työstä hyötyi runsaat 140 000 lasta 24 maassa. Lisäksi pakolaislasten oppimista ja kristillistä kasvatusta vahvistava mediatyö tavoitti 2,7 miljoonaa lasta.

”Huolehditaan yhdessä siitä, että hyvät teot jatkuvat ympäri vuoden. Kannustetaan toinen toisiamme vaikeiden aikojen yli. Ja iloitaan niistä hetkistä, jotka saamme viettää läheistemme kanssa. Tuo aika on maallisia rikkauksia arvokkaampaa”, toteaa Kauneimmat Joululaulut -kampanjan suojelija, tasavallan presidentti Sauli Niinistö tervehdyksessään.

Kauneimmat Joululaulut -keräyksen varoilla on saatu paljon hyvää aikaan, mutta edelleen on työsarkaa. YK:n tilastojen mukaan kestävän kehityksen mittareilla on otettu jopa takapakkia.

Yhtenä YK:n Agenda 2030 -tavoitteena on ollut taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus. Koronapandemia vaikeutti koulunkäyntiä ja heikensi oppimistuloksia. Jos sama kehitys jatkuu, vuonna 2030 koulutuksen ulkopuolella on 84 miljoonaa lasta.

Nälänhätä on syventynyt vuoden 2015 jälkeen pandemian ja konfliktien vuoksi. Ukrainan sota on hankaloittanut viljan vientiä esimerkiksi Afrikan sarveen, jossa nälänhätää pahentaa ilmastonmuutoksen aikaansaama kuivuus. Nykytahdilla 600 miljoonaa ihmistä kärsii nälästä vielä vuosikymmenen vaihteessa.

Äärimmäinen köyhyyskään ei ole kadonnut. Tavoitteen saavuttamista ovat vaikeuttaneet koronapandemian aiheuttamat sulkutilat ja ilmastonmuutos, joka hankaloittaa monen perheen toimeentuloa. Nykyisellä kehityksellä 575 miljoonaa ihmistä elää äärimmäisessä köyhyydessä vielä 2030.

Esimerkiksi nämä tulokset Lähetysseura sai aikaan viime vuonna työssään lasten parissa:

• 2 489 lasta sai mahdollisuuden käydä koulua
  • 2,7 miljoonaa lasta seurasi SAT-7-kanavan ohjelmia, esimerkiksi pakolaislapsille suunnattua My School -opetusohjelmaa
  • 10 510 lasta sai humanitaarista apua katastrofien keskellä
  • 12 754 sai ruoka-apua Lähetysseuralta
  • 10 660 vammaista ihmistä oli Lähetysseuran tuen piirissä

”Nyt jos koskaan on erityisen tärkeää auttaa lapsia sotien ja erilaisten kriisien keskellä. Turvata lasten pääsy kouluun, varmistaa puhtaan veden ja ravitsevan ruoan saanti ja tarjota heille suojaa ja turvaa”, toteaa Lähetysseuran varainhankinnan päällikkö Hanna Kalanne.

Jokaisessa Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudessa on mahdollista lahjoittaa keräykseen ja antaa lahja maailman lapsille.

”On ollut ilo huomata, miten aktiivisesti seurakunnat ovat nyt koronavuosien jälkeen taas järjestämässä erilaisia laulutilaisuuksia! Joululaulut ovat kiinteä osa meidän suomalaisten jouluperinnettä ja yhdessä rauhoittuminen joululaulujen äärelle on varmasti tärkeämpää nyt, jos koskaan kaikkien maailman kriisien keskellä”, Kalanne kertoo.

Yhteislaulutilaisuuksien suosituinta aikaa on kolmas adventti, mutta moni laulaja ei malta odottaa sinne asti, vaan tilaisuuksia järjestetään jo marraskuun puolella.

Kauneimpia Joululauluja pääsee laulamaan esimerkiksi seuraavissa tilaisuuksissa:

– Laulaja Ilta Silva on tullut koko kansan tuntemaksi viimeistään Elämäni biisi -ohjelman myötä. Hän laulattaa joululauluja kauppakeskus Triplan yhteislaulutilaisuudessa Tapahtuma-aukiolla (Fredikanterassi 1, Helsinki, 4. krs) perjantaina 15.12. kello 17–18. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

– Joululauluja voi laulaa myös omalla kotisohvalla! Yle esittää viime vuodelta tutun Kauneimmat Joululaulut -konsertin Yle TV1:llä jouluaattona 24.12. kello 19–20.30 ja tapaninpäivänä 26.12. kello 11–12.30. Konsertin voi katso myös milloin tahansa Yle Areenasta.