Tuore julkaisu auttaa tunnistamaan uskonnonvapausrikkomuksia

Suomen Lähetysseura on tuottanut ulkoministeriön toimeksiannosta uskonnonvapauteen pureutuvan työkalupakin. Se tarjoaa tietoa ulkoministeriön työntekijöille ja Suomen poliittisille päättäjille, jotka kohtaavat työssään uskonnonvapauden eri ulottuvuuksia.

Ulkoministeriön tilaama  A Deeper Understanding of Freedom of Religion or Belief and its Policy Implications -julkaisu johdattaa uskonnonvapauden perusteisiin. Se auttaa päättäjiä tunnistamaan uskonnonvapauden rikkomuksia eri konteksteissa ja ymmärtämään uskonnonvapauden ympärillä käytäviä kiistoja. Se tarjoaa ratkaisuja, joiden avulla voi strategisesti vastata uskonnonvapauteen liittyviin haasteisiin. Työkalupakki tarjoaa tietoa niin uskonnonvapauden teoriapohjasta kuin konkreettisesta merkityksestä.

”YK:n ihmisoikeusjulistus täytti joulukuussa 75 vuotta, mutta valitettavasti ihmisoikeustilanne heikkenee monissa maissa ja myös uskonnonvapauden rikkomukset ovat arkipäivää. Uskonnoilla on globaalisti suuri merkitys niin yksilöille kuin yhteiskunnallisestikin, joten on tärkeää, että päättäjät saavat työkalupakin kautta syvällistä tietoa aiheesta ja työkaluja puuttua ihmisoikeusloukkauksiin”, sanoo Lähetysseuran toiminnanjohtaja Pauliina Parhiala.

Yli 4,9 miljardia ihmistä elää maissa, joissa rikotaan uskonnonvapautta. Erityisen vaikea tilanne on 28 maassa, joissa koetaan uskontoon liittyvää vainoa. Näistä maista 13 sijaitsee Afrikassa.*

”Uskonnonvapaus linkittyy moniin Suomelle tärkeisiin tavoitteisiin ja arvoihin, kuten ihmisoikeuksien, demokratian ja rauhan edistämiseen. Uskonnonvapaus on ollut ulko- ja turvallisuuspolitiikassa hyvin ajankohtainen teema viime aikoina, ja työkalupakin tarjoama teoriapohja ja käytännön suositukset ovat hyödyllinen materiaali diplomaateille”, sanoo lainsäädäntöneuvos Janina Hasenson ulkoministeriön ihmisoikeuspolitiikan yksiköstä.

Työkalupakin kirjoittajat ovat Joelle Fiss ja Helen Haft. Julkaisun pääkirjoittajana ollut Fiss on Genevessä toimiva tutkija ja ihmisoikeusasiantuntija. Hänen viime aikojen työnsä ovat keskittyneet uskonnon rooliin tämän päivän maailmassa ja sen moninaisiin vaikutuksiin turvallisuuteen, konflikteihin, ihmisoikeuksiin, yhteiskuntaan ja identiteettiin. Haft on New Yorkissa asuva lakimies, joka on tutkimuksissaan ja julkaisuissaan keskittynyt erityisesti valtion ja kirkon välisiin suhteisiin, sananvapauteen ja ihmisoikeuksiin.

Lähetysseura on pohjoismaisen uskonnonvapautta edistävän NORFORB-verkoston jäsen. Lähetysseura on myös toiminut asiantuntijana Uskonnonvapaus ja ulkopolitiikka -selvityksessä.

Tutustu uskonnonvapautta käsittelevään työkalupakkiin (pdf).

*Religious Freedom in the World 2023 -raportti