Tulvissa vaurioitunut kapea tie vaikeutti avun saamista perille Pakistanissa

Tulvista kärsineet perheet saivat Lähetysseuran ja Peshawarin hiippakunnan ensimmäiset avustuspaketit Swatin laaksossa. Aurinkovoimalla toimivat valaisimet tulivat perheille tarpeeseen, koska Kalamin alueen sähkölaitos ei toimi tulvan vuoksi.

Kuvassa on kolme miestä ja poika. Yhdellä miehistä on valkoinen kauluspaita. Kahdella miehellä on perinteisemmät asut, joihin kuuluu myös vaalea hattu.
Peshawarin hiippakunta vei avustuspaketit 60 perheelle Kalamin alueella.

Pakistanin historiallisen suuret tulvat peittivät pahimmillaan elo–syyskuussa maan pinta-alasta jopa kolmasosan.

Tulvien aiheuttaman katastrofin suuruus on lähes käsittämätön: Noin 1700 ihmistä kuoli, 13 000 loukkaantui ja yli kaksi miljoonaa kotia tuhoutui tai vaurioitui. Yli miljoona karjaeläintä kuoli.

Lisäksi tulvat tuhosivat yli neljä miljoonaa hehtaaria peltoja ja hedelmätarhoja, 13 000 kilometriä teitä ja yli 400 siltaa. Teiden huono kunto on vaikeuttanut myös avun toimittamista perille. (Lähde: Reliefweb, engl.)

Lähetysseuran pitkäaikainen yhteistyökumppani, Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunta, sai lokakuussa toimitettua ensimmäiset avustuspaketit Kalamiin, Swatin laakson alueelle.

”Kalamiin on matkaa Peshawarista vain 355 kilometriä ja voisi ajatella, ​​että ajomatka olisi vain 3–4 tuntia. Kuitenkin kapeasta tiestä ja tulvavaurioista johtuen ajomatka kesti 9 tuntia ja reitti oli erittäin vaikea ajaa”, kertoo hiippakunnan taloussihteeri Nadeem Gill.

”Avustuspakettien jakelun jälkeen koko tiimimme vietti yön Kalamissa, koska tiellä olisi ollut erittäin vaikeaa ajaa yöllä.”

Hiippakunta toimitti 60 perheelle mm. ruokaa ja aurinkovoimalla toimivia valaisimia. Valaisimet tulivat tarpeeseen, sillä Kalamin sähkölaitos on vaurioitunut tulvan vuoksi, eikä alueella ole sähköä.

Tulvauhrit ovat riippuvaisia ulkomaisesta avusta

Vesi on noussut tielle ja rakennusten juurelle.
Pakistan kärsii tulvien vuoksi valtavista inhimillisistä ja taloudellisista menetyksistä. Kuva: PPI

”Tuho on niin laaja, ettei Pakistanin valtiolla ole kapasiteettia vastata siitä nouseviin tarpeisiin”, sanoo Lähetysseuran hankehallinnon asiantuntija Iiro Pankakoski.

Tuhoutuneen infrastruktuurin uudelleen rakentaminen ja ruoan tuotannon saaminen tulvia edeltävälle tasolle kestää vielä pitkään. Siksi Pakistanin tulvauhrit ovat nyt riippuvaisia ulkomaisesta avusta.

Lähetysseura myönsi syyskuussa Pakistanin tulvauhrien auttamiseen yhteensä 55 000 euroa, joka ohjataan perille kahden paikallisen yhteistyökumppanin kautta.

Teksti Heli Vuohelainen