”Tulen onnelliseksi, kun voin rohkaista ihmisiä”

Veronica Mwandu on Ikondan kylällä pidetty nainen. Kun Lähetysseuran tansanialainen kumppanijärjestö TCRS* aloitti työn elinkeinojen kehittämiseksi kylässä, Veronica valittiin auttamaan kyläläisiä järjestäytymisessä.

Huivipäinen nainen katsoo kameraan.
Veronica Mwandu on valittu kylänsä vastuuhenkilöksi kannustamaan ihmisiä ilmastoystävällisiin valintoihin. Kuva: Virve Rissanen

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että hän aktivoi ihmisiä liittymään ryhmiin, joissa he saavat koulutusta vaihtoehtoisista tavoista hankkia elantoa.

Vaihtoehtoja tarvitaan, koska ilmastonmuutoksen takia sateet ovat vähentyneet ja muuttuneet arvaamattomiksi. Se tekee maanviljelystä vaikeaa. Ilman sateita lehmillekään ei riitä ruohoa syötäväksi.

Nyt ihmiset saavat toimeentuloa myös muualta, kuten vuohista, kanoista ja ompelemisesta.

Veronica ei saa työstään palkkaa, vaan toimii vapaaehtoisena.

”Tulen onnelliseksi, kun saan olla lähellä ihmisiä ja pääsen rohkaisemaan heitä”, hän kertoo.

Ikondan kylän lisäksi työtä tehdään 13 muussakin kylässä lähiympäristössä. Tavoitteena on auttaa ihmisiä sopeutumaan ilmastonmuutoksen seurauksiin.

Teksti ja kuva Virve Rissanen

*Tanganyika Christian Refugee Service