Tubettajatähti Joona Hellman tutustuu Lähetysseuran kehitysyhteistyöhön Nepalissa

Tubettaja Joona Hellman. Kuva: Paula Virta.

Tubettaja Joona Hellman ja Suomen Lähetysseura tekevät syksyllä yhteistyöprojektin, jonka tavoitteena on kertoa suomalaisille nuorille kehitysyhteistyöstä. Joona tutustuu Lähetysseuran kehitysyhteistyöhön Etelä-Nepalin trooppisella tasankoalueella Terailla ja kertoo matkalla nähdystä ja koetusta myöhemmin Youtube-kanavallaan. 24-vuotiaalla salolaisella on kanavallaan yli 120 000 seuraajaa, ja hän on suosittu erityisesti nuorten keskuudessa. Tämä on Joonan ensimmäinen matka kehitysmaahan.

– Matka tulee varmasti olemaan mielenkiintoinen seikkailu, joka avartaa maailmankatsomustani. Uskon, että matkan aikana opin monia asioita nepalilaisesta kulttuurista. Mulla on ihmisenä paljon opittavaa maailmamme erilaisuudesta ja kauneudesta, ja tämä reissu tulee olemaan hieno ja ainutlaatuinen oppimatka, Joona sanoo.

– Yhteistyömme kautta voimme tuoda nuoria kiinnostavalla tavalla esiin, mitä kehitysyhteistyö on ja millaisia haasteita sillä ratkotaan. Esimerkiksi Terailla työskentelemme alakastisten dalitien ja muiden syrjittyjen väestöryhmien parissa. Monilla heistä ei ole henkilöllisyyspapereita eikä siksi mahdollisuutta ilmoittautua kouluun tai saada terveyspalveluita. Vain kaksi prosenttia hankealueen naisista on lukutaitoisia. On tärkeää tarjota nuorille tietoa siitä, miten kehitysyhteistyöllä voidaan vaikuttaa asioihin ja tukea esimerkiksi henkilöllisyyspapereiden hankkimista ja naisten koulutusta, sanoo kehitysyhteistyökoordinaattori Roosa Rantala Lähetysseurasta.

Lähetysseura työskentelee Terailla yhdessä paikallisen kumppanijärjestönsä kanssa. Lähetysseuran kehitysyhteistyötä Nepalissa rahoittaa Suomen ulkoministeriö, ja tubettajayhteistyö on osa Lähetysseuran kehitysyhteistyöohjelman viestintää.