Tero Huvi: ”Tätä kirjaa en olisi koskaan halunnut kirjoittaa”

Itsemurhan tehneen nuoren isä kertoo uutuuskirjassa rehellisesti elämästä tragedian jälkeen.

Rikkirevitty-kirjan kansi

Suomen Lähetysseuran uutuuskirja Rikkirevitty on pastori Tero Huvin kertomus hänen selviytymisestään hänen poikansa kuoltua oman käden kautta 25-vuotiaana elokuussa 2019. Tragedia pakotti isän tekemään kirjan, jota hän ei olisi koskaan halunnut kirjoittaa. ”Meidän perheemme elämässä on ajanlasku ennen tätä ja tämän jälkeen”, Huvi toteaa.

Miksi kirjoittaa koko olemuksen rikki repineestä kokemuksesta kirja, jossa avataan sydämen tuska tuntemattomillekin? ”Kuolema on asia, jota kukaan meistä ei pääse karkuun. Siksi toivon monen ihmisen lukevan kirjani. Olen itse lukenut aina paljon”, Huvi sanoo.

”Tämä ei ole kirja toivosta tai toivottomuudesta. Olen koonnut tekstiin tuokiokuvia, joilla olen yrittänyt sanoittaa sitä kaikkea, mitä elämäksi kutsutaan. Pitkään aikaan en ole jaksanut ymmärtää kaikkea ympärilläni tai sisälläni tapahtuvaa liikettä. Olen vain yrittänyt pysyä elossa.

On lokakuu ja lehdet tippuvat puista. Kesä on kadonnut ja viileä mutta lempeä tuulenvire käy kasvoilla. Istun talomme ulkoportailla. Samassa paikassa, jossa viimeistä kertaa näin poikani elossa. Alkaa hämärtää ja pitäisi jaksaa nousta ja lähteä liikkeelle. Nousen ja lähden. Jälki joka jäi on erilainen kuin eilen.”

Suomessa itsemurhan tekee vuosittain noin 700 ihmistä kaikenlaisista perheistä, yhteisöistä ja yhteiskuntaluokista. Omaisen itsemurha on läheisille traumaattinen kokemus, jonka käsittelyyn tarvitaan usein paljon apua. Rikkirevitty-kirjassa on myös Surunauha ry:n toiminnanjohtaja Riika Hagman-Kiurun artikkeli.

Tero Huvi valmistui kirkon nuorisotyön ohjaajaksi vuonna 1993. Ensimmäisestä virkapaikastaan Savosta Sulkavan seurakunnasta hän siirtyi Suomen Lähetysseuran palvelukseen nuorisosihteeriksi ja myöhemmin nuorisotyön johtajaksi. Näinä vuosina hän toimi myös Music&Mission ja Lukkari -lehtien päätoimittajana sekä kouluttajana Inkerin kirkon koulutuskeskuksessa Keltossa, Pietarissa.

Vuodesta 2006 hän on lisäopintojensa jälkeen toiminut mm. yrittäjänä, kasvatusjohtajana ja toiminnanjohtajana. Rikkirevitty-kirjan tapahtuma-aikaan hän oli Leppävirran seurakunnassa koordinaattorina. Tällä hetkellä hän toimii Leppävirran ja Heinäveden helluntaiseurakuntien pastorina. Hän on asunut yhdeksänlapsisen perheensä kanssa Savonlinnassa vuodesta 1995.

Työnsä ohella Huvi on toiminut usean paikallislehden freelancer-toimittajana ja kolumnistina. Häneltä on ilmestynyt aiemmin kaksi kirjaa: nuorille suunnattu Elämän jano sekä Kahden maan kansalaiset – Suomi-gospelin historiaa, jonka hän on toimittanut yhdessä Janne Könösen kanssa.

Rikkirevitty-kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran verkkokaupassa sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.