Teologiset uutistunnit Teamsissa keväällä 2022

Suomen Lähetysseura järjestää kevään aikana Teamsin kautta kolme teologista uutistuntia, jotka ovat avoimia kaikille kiinnostuneille. Ilmoittaudu tilaisuuteen alla olevan linkin kautta ja sinulle lähetetään osallistumislinkki. Ilmoittautuneet voivat katsoa tilaisuuden myös tallenteena. Tervetuloa mukaan!

24.2. klo 13–14 ”Minne menossa, Luterilainen maailmanliitto?” TT Minna Hietamäki, Kirkon lähetystyön keskus

Luterilaisen maailmanliiton pääsihteeri vaihtui loppuvuodesta 2021: mitä tiedämme uudesta pääsihteeristä, mitä olemme jo nähneet ja mitä voimme odottaa? Mitkä ovat koronapandemian pysyvät vaikutukset LML:n toimintaan. Mikä on ajankohtaista juuri nyt? Miten suuntaudutaan yleiskokousvuoteen 2023?

17.3. klo 13–14. ”UT2020 – joko sovintoon Jumalan kanssa?” prof. Lauri Thurén, Itä-Suomen yliopisto

Teologit kuvaavat ihmisen ja Jumalan suhdetta lakiteknisin termein ’vanhurskautus’ ja ’sovitus’. Aiemmat raamatunkäännökset kätkivät vähintään yhtä tärkeän, ihmissuhteista lainatun käsitteen ’sovinto’. Sen mukaan Jumala ei olekaan ankara tuomari vaan petetty aviomies. Voisiko UT2020 palauttaa meille tämän raamatullisen näkökulman?

4.4. klo 13–14 ”Millaisia merkityksiä pitkittyneen konfliktin keskellä elävät palestiinalaiskristityt antavat omalle uskonnolleen ja uskolle?” TT, kirkkoherra Mari Parkkinen

Palestiinalaiskristityt elävät kolmen uskonnon ja neljän kulttuurin ristipaineessa Palestiinassa. Miehitetyllä Palestiinalaisalueella asuvien paikallisten kristittyjen elämään vaikuttaa muun muassa Israelin harjoittama miehityspolitiikka, uskonnollinen vähemmistöasema sekä kiihtyvä palestiinalaiskristittyjen maastamuutto. Miten palestiinalaiskristityt elävät ja kokevat oman uskonsa ja uskontonsa tällaisessa pirstaleisessa ympäristössä? Mistä palestiinalaiskristityt ammentavat hengellistä voimaa konfliktin keskellä ja miten ekumeenisissa perheissä siirretään erilaisia uskon traditioita eteenpäin?

Ilmoittaudu uutistunnille