Teemu Laajasalo vetäytyy Lähetysseuran puheenjohtajuudesta

Kuva: Kirkon kuvapankki/Aarne Ormio

Helsingin piispa Teemu Laajasalo on perjantaina eronnut Lähetysseuran hallituksesta ja puheenjohtajan tehtävästä. Laajasalon päätös liittyy Lähetysseuran rahankeräyslupaan.

”Viime keväänä voimaan tulleen uuden rahankeräyslain mukaan aiempi sakkotuomioni tuottamuksellisesta kirjanpitorikoksesta olisi saattanut vaarantaa luvan saamisen. Luvan myöntävä Arpajaishallinto antoi mahdollisuuden tehdä muutoksia seuran hallinnon järjestämiseen siten, että olisin voinut jatkaa hallituksessa, mutta oman arvioni mukaan muutokset olisivat lisänneet työtä ja kuormittaneet Lähetysseuran hallintoa kohtuuttomasti. En halua, että menneisyyteni epäonnistumiset estäisivät seuran tulevaisuuden onnistumisia, ja siksi päätin erota”, Teemu Laajasalo sanoo.

Hovioikeus tuomitsi maaliskuussa Laajasalon tuottamuksellisesta kirjanpitorikoksesta päiväsakkoihin.

”Pidämme Teemu Laajasalon eroa valitettavana”, sanoo Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson. ”Näkyvänä kirkon piispana hän nauttii kirkossa ja yhteiskunnassa arvostusta, ja hän on tehnyt hyvän työn Lähetysseuran puheenjohtajana, varsinkin nykyisessä haastavassa tilanteessa.”

Lähetysseuran hallituksen puheenjohtajana toimii toistaiseksi varapuheenjohtajana toiminut hallintojohtaja Sari Anetjärvi, joka on aloittanut hallituksen jäsenenä 2019. Laajasalo aloitti Lähetysseuran puheenjohtajana kesällä 2019.

Suomen Lähetysseura on yksi kirkon seitsemästä virallisesta lähetysjärjestöstä.

4.12. uutisesta muutettu seuraavat kohdat:

Virkkeestä: Laajasalon päätös liittyy Lähetysseuran rahankeräyslupaan on poistettu sanat ”haettavaan uuteen”.

Kirkko ja kaupunki: Piispa Teemu Laajasalo erosi Lähetysseuran puheenjohtajuudesta – päätökseen johti maaliskuinen tuomio tuottamuksellisesta kirjanpitorikoksesta