Tasaus on arjen lähimmäisyyttä

Mitä on olla kristitty?

Kristillisyys kutistuu helposti vain omasta pelastuksesta ja uskonelämän hoitamisesta huolehtimiseen. Jeesus kutsui kalastajat seuramaan itseään arjen keskeltä sellaisina kuin he olivat. Kalastajat, opetuslapset oppivat matkan varrella tuntemaan Jeesusta ja Jumalan valtakunnan asioita enemmän. Heistä ei tullut täydellisiä eikä heiltä vaadittu jotain tiettyä tietoisuuden, oppineisuuden tai pyhyyden astetta, jotta olisivat voineet seurata Jeesusta ja jakaa hyvää sanomaa sanoin ja teoin.

Jumalan, Kristuksen rakkaus muuttaa ihmistä. Tästä rakkaudesta kumpuaa se, että voimme katsella maailmaa ja lähimmäisiämme Kristuksen silmin, asettua toisen ihmisen asemaan. Kun opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mistä suurelle joukolle väkeä saataisiin syötävää, Jeesus vastasi ”Antakaa te heille syötävää” (Matt. 14:6). Näin yksinkertaisesti Jeesus kutsuu ja antaa vastuuta. Älä kulje ohitse! Taakat voi jakaa.

Kristuksen seuraaminen ei ole vain hengellinen polku, vaan se on mitä suurimmassa määrin koko elämää määrittävä suunta. Se on elämäntapa, joka huomioi Jumalan koko luomakunnan ja toimii sen hyväksi. Luomakunta ja ihminen ovat riippuvaisia toisistaan. Ei ole toista ilman toista. Olemme olemassa toisiamme ja luomakuntaa varten, vaikka emme tätä aina myönnäkään emmekä toimi tämän mukaan. Yhdessä  me ihmiset voimme enemmän, yhdessä voimme onnistua. Erilaisista ihmisistä tulee yhdessä myös täydempi Jumalan kuva.

Tasaus on Kristuksen seuraamista. Tasaus on kristittynä elämistä. Tasaus on uskoa, toivoa ja rakkautta. Tasaus on havahtumista, muutosta, kokonaisvaltaisuutta. Tasaus on arjen lähimmäisyyttä sekä täällä kotona että maailmalla. Kristittynä olet kutsuttu tasaamaan. Tule tasaaman hyvinvointia niin, että se riittää jokaiselle!

tasaus.fi

Riitta Sandberg
palvelupäällikkö

Lue lisää Tasauksen teologiasta

Tutustu Tasaus-materiaaleihin, vaikkapa leipäresepteihin maailmalta.