Talvisota herätti Ambomaalla auttamisen halun

Onajenan seurakunnan ensimmäiset kastetut ryhmäkuvassa vuonna 1907. Heidän seurassaan lähetystyöntekijä Tuttar.
Onayenan seurakunta sijaitsee samoilla seuduilla, jonne ensimmäiset suomalaiset lähetystyöntekijät saapuivat heinäkuussa 1870. Onayenassa vietettiin ensimmäistä kastejuhlaa vuonna 1907. Kuvattu Lähetyssanomien sivuilta.

Lähetyssanomissa kerrottiin vuonna 1940 Ambomaan Onayenan (nyk. kirjoitusasu) seurakunnan lahjasta, jonka Lähetysseura välitti marsalkka Mannerheimille. Julkaisemme tänä Ambomaalle saapumisen 150-vuotisjuhlavuonna Namibiasta kertovia otteita Lähetyssanomista vuosikymmenten varrelta.

Lähetyssanomat joulukuu 1940:

Julkaisemme kaksi kirjettä, joista ihmeellisen sydäntä lämmittävällä tavalla käy ilmi Ambokirkon kristittyjen rakkaus ja syvä myötätunto maatamme ja kansaamme kohtaan viime talven koettelemusten hetkinä. Köyhät kristityt, joilla tuskin on vaatetta verhonaan, suorittivat keräyksen maamme hyväksi ”yhden suomalaisen sotilaan vaatettamiseksi kiväärillä ja sotilaspuvulla”.

Luonnollisesti lahja rahalliselta arvoltaan on mitätön. Sodan ja jälleenrakennuksen suurissa menoissa se on kuin pisara meressä. On muistettava, että ambomiehen, perheellisenkin, päiväpalkka on 6-8 mk! Siitä ei todellakaan paljon liikene yli jokapäiväisen tarpeen.

Lähetysjohtaja, tohtori Paunu toimitti lahjan edelleen puolustusvoimien ylipäällikkö Mannerheimille. Kirje ja siihen saatu vastaus kuuluivat:

Herra Sotamarsalkka!

Onajenan seurakunta Ambomaalla sai viime talvena kuulla, että viekas voimakas naapuriheimo oli hyökännyt Suomen alueelle. He panivat tällöin keskuudessaan toimeen keräyksen yhden suomalaisen soturin varustamiseksi kiväärillä ja sotilaspuvulla tahtoen täten puolestaan auttaa hädässä olevaa kaukaista ystäväkansaa, jota kohtaan he tunsivat kiitollisuutta kaikesta siitä, mitä suomalaiset lähetyssaarnaajat olivat heidän hyväkseen tehneet.

He saivat kokoon 3 Lounais-Afrikan puntaa, joka nykyisen kurssin mukaan tekee 600 mk. Hitaan postinkulun vuoksi ei tämä avustus kerinnyt perille sodan aikana, joten Suomen Lähetysseura, jonka välityksellä kerätyt varat on tänne toimitettu, saa täten kunnioittavimmin, vaikkakin myöhästyneenä, toimittaa lähetyksen perille.

Jumalan siunausta Herra Sotamarsalkalle ja maan puolustusvoimille toivottaen

U. Paunu, lähetysjohtaja

Herra Tohtori

Lausun teille parhaan kiitokseni ystävällisellä välityksellänne tänne toimittamastanne rahalahjasta, jonka Onajenan seurakunta Ambomaalla on kerännyt armeijaamme varten.

Sodan aikana ja sen jälkeenkin saapuneiden lahjojen joukossa on tämä luonteeltaan ainutlaatuinen ja olisin kiitollinen, jos Suomen Lähetysseura esittäisi lahjoittajille Suomen armeijan ja sen ylipäällikön vilpittömät kiitokset tästä myötätunnon ja avuliaisuuden kauniista osoituksesta.

Suurimmalla kunnioituksella G. Mannerheim

Julkaistu Lähetyssanomissa joulukuussa 1940 ja uudelleen numerossa 3/2020

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tästä pääset tilaussivulle.