Taiwanissa juhlittiin 60-vuotista lähetystyötä

Qi Jian (7 siunausta) seurakunnan jäsenet kuuluvat Taiwanin alkuperäisväestöön. He esittivät juhlajumalanpalveluksessa kauniin laulun.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 60 vuotta siitä, kun ensimmäiset Suomen Lähetysseuran työntekijät saapuivat Taiwanille. Lauantaina 22.10. Kaohsiungin kaupungissa Etelä-Taiwanilla pidetyssä tilaisuudessa juhlittiin Lähetysseuran pitkäjänteistä työtä saarella.

Juhlaan osallistui Taiwanin luterilaisen kirkon paikallisia johtajia ja seurakuntalaisia eri puolilta maata. Joukossa oli sellaisiakin, jotka olivat kuulleet evankeliumin Päivö Parviaiselta, yhdeltä ensimmäisistä Lähetysseuran Taiwanin-työntekijöistä. Suomen Lähetysseuran ulkomaantyön johtajan Rolf Steffanssonin ja alue-edustajan Jan-Eerik Leppäsen lisäksi tilaisuudessa oli nykyisiä ja entisiä Suomen Lähetysseuran Taiwanin-työntekijöitä.

Rolf Steffansson muistutti saarnassaan, ettei alkusysäys Taiwanin lähetystyölle ollut 60 vuotta sitten tehty päätös lähettää suomalaisia saarelle, vaan paljon kauemmin sitten tapahtuneet Jeesuksen ristinkuolema, ylösnousemus, ja lähetyskäskyn antaminen. Lähetystyö on kirkon identiteetti.

Lähetysseuran työn alkuaikoina keskeisiä työmuotoja olivat seurakuntatyö ja sairaalatyö. Nykyään Taiwanilla on hyvin toimiva terveydenhuolto, ja Taiwanin luterilainen kirkko toimii paljolti paikallisin voimin. Seurakuntatyön siirryttyä paikallisten vastuulle on Suomen Lähetysseuran Taiwanin-työn painopiste nykyään teologisessa koulutuksessa sekä maahanmuuttajatyössä. Tällä hetkellä saarella olevista lähetystyöntekijöistä Jukka Kääriäinen opettaa teologiaa ja kouluttaa työntekijöitä kirkon palvelukseen sijaitsevassa seminaarissa Hsinchussa (China Lutheran Seminary) ja Laura Kääriäinen, Kaija Grundell, sekä Hanna ja Sean Pienaar tekevät työtä maahanmuuttajien parissa, erityisesti vankiloissa ja pidätyskeskuksissa.

Taiwanin luterilaiselle kirkolle valittiin 22.10. myös uusi piispa, pitkään Jiu Run seurakunnan pastorina toiminut David Chen. Viimeiset kuusi vuotta piispana toiminut Patrick Gao jatkaa nyt kirkon evankeliointiosaston johtajana.

Taiwanin evankelisluterilainen kirkko järjestäytyi kirkoksi vuonna 1977. Sillä on noin 2 000 jäsentä ja 19 seurakuntaa, joista suurin osa sijaitsee kahden suurkaupungin, Taipein ja Kaohsiungin alueella.

Teksti ja kuvat Laura Kääriäinen