Taistelut keskeyttivät Lähetysseuran hankkeita Pohjois-Etiopiassa – Alueella paljon suomalaisten tukemia kummilapsia

Pohjois-Etiopian konflikti on viime viikkoina edennyt kohti etelää niin, että Lähetysseura on joutunut keskeyttämään työnsä monessa kaupungissa.

Maisema Dessien kaupungista
Dessie on keskisuuri etiopialainen kaupunki, jossa Lähetysseura aloitti aids-orpojen tukiohjelman vuonna 2002. Kuva: Virve Rissanen.

”Hankkeet Lalibelassa ja Woldiyassa ovat jäissä, koska alueella on taisteluita eivätkä yhteydet enää toimi. Dessieen ja Kombolchaan saamme vielä yhteyden, mutta liikkumista on rajoitettu. Suurin osa naisista ja lapsista on jo paennut näistä kaupungeista”, kertoo Lähetysseuran itäisen ja eteläisen Afrikan aluejohtaja Teressa Juhaninmäki.

Lähetysseura on tehnyt alueella työtä esimerkiksi vaikeasti vammaisten lasten, seksuaalisesti hyväksikäytettyjen naisten ja vammaisten pienyrittäjien parissa. Lalibelassa jouduttiin keskeyttämään viime vuonna aloitettu ilmastohanke, jossa on esimerkiksi rakennettu pelloille kastelukanavia.

Lähetysseuran työn piirissä konfliktialueella on yli 12 000 ihmistä.

Pohjois-Etiopian kaupungit ovat monille suomalaisille tuttuja kummilapsiohjelman kautta. Seurakunnat ja yksittäiset henkilöt tukevat siellä parhaillaan yli 200 kummilasta.

“Suomalaiset kummit ovat tukeneet alueen aids-orpoja jo lähes 20 vuotta. Dessiessä ja Kombolchassa on käynyt monta suomalaista vierailijaryhmää ja vapaaehtoistyöntekijää. Siksi tilanne tulee nyt erityisen lähelle”, Juhaninmäki kertoo.

Viime viikkoina taistelut ovat edenneet nopeasti, ja nyt tilanne Dessien lähellä on eskaloitunut.  Lähetysseura kumppaneineen kartoittaa parhaillaan, miten hankkeita voitaisiin jatkaa ja humanitaarista apua saada tarvitseville.

”Lähetysseuralla ei tällä hetkellä ole omia työntekijöitä Pohjois-Etiopiassa, mutta pidämme alueella työskenteleviin kumppaneihimme tiiviisti yhteyttä”, sanoo Juhaninmäki.

Työ eteläisessä Etiopiassa, kuten Hosainassa, Legehidassa ja Addis Abebassa, jatkuu normaalisti.