Syyriassa moni ei uskalla mennä kotiinsa, koska pelkää sen romahtavan jälkijäristyksissä

Turkin ja Syyrian maanjäristysten kuolonuhrien määrä on jo yli 21 500. Lähetysseuran yhteistyökumppanit alueella keskittyvät nyt hätäapuun: suojan lisäksi maanjäristyksen uhrien akuutein tarve on ruoka. Lähiviikkoina esimerkiksi henkisen tuen tarve kasvaa.

Avustustyöntekijä syöttää lusikalla ruokaa pienelle lapselle.
Maanjäristyksen tuhoalueilla yksi akuuteimmista tarpeista on ruoka – etenkin valmisruoka, koska ruoan valmistukseen ei ole mahdollisuuksia. Kuva: GOPA-DERD.

”Kun toinen maanjäristys loppui, me juoksimme ulos yöpaidoissamme ilman kenkiä. Kaikki olivat kadulla, satoi ja oli hyvin kylmä. Tilanne oli musertava ja lapset olivat peloissaan”, kertoo syyrialainen Rogina, joka on perheensä kanssa väliaikaismajoituksessa paikallisessa kirkossa.

Maanantaina Turkin eteläosaan ja Syyriaan iskenyt maanjäristys ja sen lukuisat jälkijäristykset ovat aiheuttaneet mittavat tuhot.

Maailman terveysjärjestö WHO on arvioinut, että jopa 23 miljoonaa ihmistä saattaa joutua kärsimään järistyksen seurauksista.

Lähetysseuran yhteistyökumppani on jakanut ruokaa, patjoja ja huopia

Syyriassa eniten kärsineet seudut sijaitsevat maan luoteisosassa Aleppossa, Latakiassa, Hamassa, Idlibissä ja Tartusissa.

Alueella arvioidaan tuhoutuneen tai vaurioituneen satoja rakennuksia. Tuhansia ihmisiä on edelleen kateissa. Jälkijäristyksiä tulee yhä ja niiden myötä on romahtanut lisää rakennuksia.

”Ihmiset eivät mene koteihinsa. He pelkäävät jälkijäristyksiä, jotka tuhoavat vielä pystyssä olevat rakennukset”, kertoo Samer Laham, joka toimii Lähetysseuran yhteistyökumppanin, Lähi-idän kirkkojen neuvoston diakoniatyön johtajana.

Moni asuu autossa tai kirkkoihin, moskeijoihin, kouluihin ja kaupungintaloihin avatuissa väliaikaissuojissa.

Lähi-idän kirkkojen neuvosto on tarjonnut näihin suojiin tuleville ihmisille esimerkiksi patjoja, huopia ja ruokaa.

Suojan lisäksi maanjäristyksen uhrien akuutein tarve on nyt ruoka – etenkin valmisruoka, koska ruoan valmistukseen ei ole mahdollisuuksia. Juuri nyt ihmiset tarvitsevat myös lämpimiä vaatteita, huopia, terveydenhuollon palveluita ja lääkkeitä.

Nyt on keskityttävä hätäapuun, mutta tarpeet muuttuvat lähiviikkoina

Lähetysseura on myöntänyt Syyrian maanjäristysuhrien auttamiseksi 70 000 euroa, joka ohjataan perille kirkollisten avustusjärjestöjen ACT-verkoston kautta.  Verkostoon kuuluu muun muassa Lähi-idän kirkkojen neuvosto, jonka kanssa Lähetysseuralla on Syyriassa jo lasten perusopetusta tukeva hanke.

”Lähetysseuran paikallisilla yhteistyökumppaneilla on valmius toimia nopeasti ja he tuntevat paikalliset tarpeet parhaiten muuttuvissa olosuhteissa. Heillä on myös pääsy monille alueille, joille kansainväliset toimijat eivät pääse”, sanoo Lähetysseuran humanitaarisen avun asiantuntija Eija Alajarva.

Kuluvan viikon ajan avuntarjoajien on keskityttävä hätäapuun ja vähitellen lähdetään vastaamaan ihmisten pidemmän aikavälin tarpeisiin. On esimerkiksi selvitettävä, moniko lapsi on menettänyt vanhempansa tai moniko perhe tarvitsee uuden kodin.

Tarve psykososiaaliselle tuelle kasvaa lähiviikkoina, kun akuutti kriisivaihe on ohitettu.

Myös asuntojen, koulujen ja muiden romahtaneiden tai vahingoittuneiden rakennusten kuntokartoitukset ja korjaustyöt aloitetaan tulevina viikkoina.

Teksti: Heli Vuohelainen

Auta maanjäristyksen uhreja Syyriassa