Syyrian pakolaisleireille alkaa näkyä uusi koulu-tv-kanava

Pakolaisleireillä lapset kokoontuvat usein yhteen katsomaan ohjelmaa ja mukana on äitejäkin. YK:n pakolaisjärjestön mukaan lähes puolet kouluikäisistä pakolaislapsista ei saa minkäänlaista koulutusta. Libanonissa

Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueella toimiva satelliittitelevisiojärjestö SAT-7 aloittaa ensi kesänä kokonaan uuden SAT-7 Academy -kanavan. Se mahdollistaa koulunkäynnin Syyriasta paenneille lapsille ja miljoonille muille koulujärjestelmän ulkopuolella oleville lapsille Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa.

Suomen Lähetysseura tukee uutta kanavaa. Uudelle kanavalle on annettu starttirahaa 50 000 Lasten pankin varoista ja tuki jatkuu tulevina vuosina.

Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueella joka viides eli yli 21 miljoonaa arabiaa puhuvaa lasta on vaarassa jäädä ilman koulutusta.

– Näistä lapsista on nopeasti tulossa menetetty sukupolvi, joka on erityisen altis ääriliikkeiden rekrytoinnille, väkivaltaisille mielenilmaisuille ja syrjäytymiselle. Ne maat, jotka ovat ottaneet vastaan suuren määrän pakolaisia, eivät pysty tarjoamaan kaikille pakolaislapsille opetusta omissa kouluissaan, toteaa ulkomaantyönjohtaja Rolf Steffansson.

Varsinaisten konfliktialueiden ulkopuolellakin suuri määrä lapsia jää ilman koulutusta köyhyyden takia, tai pelkästään siksi, että he ovat tyttöjä. Monesti myös koulujen taso on huono, opettajat heikosti koulutettuja ja opetusmenetelmät tehottomia.

Ohjelmat huippusuosittuja

SAT-7:llä on ennestään neljä kanavaa, joista yksi on lastenkanava. SAT-7 Kids -kanavalla on vuodesta 2015 asti lähetetty viitenä päivänä viikossa esikouluikäisille ja 1.-luokkalaisille suunnattuja Minun kouluni -opetusohjelmia. Ohjelmat tarjoavat arjen tuntua pitkiin päiviin pakolaisleireillä.

Minun kouluni -ohjelmia seuraa viikoittain 1,3 miljoonaa katsojaa.

Satelliittitelevisio on pakolaisten pääasiallinen tietolähde. Esimerkiksi Libanonissa kolmella neljästä pakolaisesta on mahdollisuus seurata satelliittitelevisiota. Ohjelmat ovat saaneet runsaasti myönteistä katsojapalautetta niin lapsilta kuin vanhemmilta eri uskonnollisista taustoista.

Koulu ehkäisee syrjäytymistä

Ensi kesästä alkaen opetusohjelmat siirtyvät omalle kanavalleen. Luvassa on lisää ohjelma-aikaa, aineita ja oppitunteja kaikille kuudelle alakouluikäluokalle. Opetus perustuu Syyrian ja Libanonin valtioiden opetussuunnitelmaan.

SAT-7:n arabiankielisen kanavan ja lasten kanavan johtaja Rita Elmounayer painottaa, että on tarve toimia pikaisesti, jotta tämä sukupolvi voitaisiin vielä pelastaa:

– Jos emme investoi koulutukseen, joka opettaa tiedon lisäksi myös suvaitsevaisuutta, löytyy kyllä niitä, jotka opettavat päinvastaisia arvoja. Ja me olemme nähneet, mitä siitä seuraa.

………..

SAT-7 on vuonna 1996 perustettu kristillinen tunnustustenvälinen satelliittitelevisiojärjestö. Suomen Lähetysseura on SAT-7:n perustajajäsen. SAT-7 lähettää ohjelmia arabian, farsin ja turkin kielellä tavoittaen noin 15 miljoonaa katsojaa Lähi-idässä aina Irania, Afganistania ja Pohjois-Afrikkaa myöten.

Ohjelmatuotannosta vastaavat paikalliset työntekijät, jotka tuntevat alueen kielet, olot ja kulttuurin. Ohjelmissa on paljon kasvatukseen, perhe-elämään ja terveyteen liittyvää asiaa. Uudella Academy-kanavalla tarjotaan myös välineitä niin vanhemmille kuin opettajille tukea sekä erityistarpeita omaavia että traumatisoituneita lapsia.

Tänä vuonna Lähetysseuran tuki SAT-7:lle on 85 000 euroa, josta 50 000 euroa osoitetaan uudelle SAT-7 Academy -kanavalle.

Voit tukea SAT-7:n työtä lasten koulutuksen hyväksi lahjoittamalla Suomen Lähetysseuran Lasten Pankille IBAN: FI38 8000 1400 161130; BIC: DABAFIHH; viestiksi Lasten Pankki tai verkossa.

Satelliittitelevisio tuo koulun pakolaisleirille

Syrian refugees to get new educational tv channel

SAT-7:n arabiankielisen kanavan ja lasten kanavan johtaja