Satelliittitelevisio tuo koulun pakolaisleirille

Pakolaisleireillä lapset kokoontuvat usein yhteen katsomaan ohjelmaa ja mukana on äitejäkin. YK:n pakolaisjärjestön mukaan lähes puolet kouluikäisistä pakolaislapsista ei saa minkäänlaista koulutusta. Libanonissa

Miljoonat lapset Lähi-idässä ovat joutuneet pakolaisiksi eivätkä voi käydä koulua. Satelliittitelevisiojärjestö SAT-7:n ohjelma ”Minun kouluni” tarjoaa lapsille mahdollisuuden saada opetusta television välityksellä. Ensimmäisenä adventtisunnuntaina kerätään kolehti Lähetysseuran työhön teemalla ”Iloa ja turvaa maailman lapsille”.

Kristillinen satelliittitelevisiokanava SAT-7 on tarjonnut Minun kouluni -opetusohjelmia (My School) lapsille Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa toukokuusta 2015 lähtien. Ohjelmien tarkoitus on valmistaa pikkulapsia oikeaa koulua varten ja auttaa heitä saamaan koulutusta tilanteissa, joissa lapsilla ei ole mahdollisuutta käydä koulua muun muassa perheen pakolaisuuden tai varattomuuden takia.

Ensimmäisenä vuonna tehtiin esikouluikäisille tarkoitettuja ohjelmia, joissa opetettiin englantia, arabiaa ja matematiikkaa. Nyt tehdään ohjelmia myös 1-luokkalaisille ja ainevalikoimaan on tullut mukaan luonnontieteet.

Uusi 90-minuuttinen ohjelma julkaistaan joka päivä ja se uusitaan viisi kertaa viikossa eri kellonaikoihin, jotta eri aikavyöhykkeillä asuvien lasten olisi mahdollista nähdä se. Ensi vuonna luvassa on lisää aineita ja oppitunteja kaikille kuudelle alakouluikäluokalle. Opetus perustuu Syyrian ja Libanonin valtioiden opetussuunnitelmaan.

Tavoitteena on, että lapset suorittaisivat oman ikäryhmänsä oppimäärän katsomalla ohjelmaa yhdeksän kuukautta viitenä päivänä viikossa, puolitoista tuntia päivässä. Tietoa My school -ohjelmasta levitetään sosiaalisen median, TV-kanavien ja lehtien kautta sekä kansalaisjärjestöjen ja pakolaisleirien vastuuhenkilöiden välityksellä.

Tavoitteena pelastaa kokonainen sukupolvi

Miljoonat lapset ovat vaarassa jäädä ilman tietoa ja taitoja, joita he tarvitsevat selviytyäkseen aikuisina. Heistä on tulossa menetetty sukupolvi. Monet joutuvat jo lapsina tekemään työtä perheensä elatukseksi, jotkut ajautuvat laittomiin puuhiin tai joutuvat seksuaalisen hyväksikäytön uhreiksi. Monia myös värvätään aseellisiin ryhmiin.

– Jeesus käski meidän rakastaa lähimmäisiämme niin kuin itseämme. Niin me teemme tämänkin ohjelman avulla, ohjelman tuottaja Andrea Mounayer kertoo. Hän on itse kokenut sisällissodan kauhut lapsuudessaan Libanonissa.

– Me osoitamme rakkautemme pakolaisia kohtaan kuulemalla heidän tarpeensa ja antamalla heille äänen. Voimme tarjota näille lapsille television kautta laadukasta koulutusta, joka on elintärkeää heidän kasvulleen ja tulevaisuudelleen. Opetuksessa on myös elementtejä, jotka auttavat lapsia käsittelemään sodan ja pakolaisuuden aiheuttamaa traumaa.

My School -ohjelma on ollut menestys ja se on saanut runsaasti positiivista katsojapalautetta niin lapsilta kuin vanhemmilta.

– Tarjoamalla pakolaislapsille mahdollisuuden oppia lukemaan ja kirjoittamaan sekä avartaa maailmankuvaansa emme vaikuta vain näiden lasten vaan koko arabimaailman tulevaisuuteen.

Teksti SAT-7 ja Kirsi Elo, kuvat SAT-7

SAT-7 on vuonna 1996 perustettu tunnustustenvälinen satelliittitelevisiojärjestö. Suomen Lähetysseura oli mukana perustamassa sitä ja tukee nykyään sen My School -ohjelmaa. SAT-7:n neljä kanavaa – joista yksi on lasten kanava – lähettävät ohjelmia arabian, farsin ja turkin kielellä tavoittaen noin 15 miljoonaa katsojaa Lähi-idässä aina Irania, Afganistania ja Pohjois-Afrikkaa myöten.

Ohjelmatuotannosta vastaavat paikalliset työntekijät, jotka tuntevat alueen kielet, olot ja kulttuurin. Ohjelmissa on paljon kasvatukseen, perhe-elämään ja terveyteen liittyvää asiaa.

Katso SAT-7:n video My School -ohjelmasta (engl)

Kauneimmat Joululaulu soivat unohdetuille lapsille. Lahjoita

lähes 80 prosenttia pakolaislapsista ei käy koulua.
jossa on eniten syyrialaispakolaisia