Suomen Lähetysseurasta tuli Finnwatchin jäsen

Yritysvastuu liittyy usein maaoikeuksiin. Kolumbiassa Suomen Lähetysseura tukee alkuperäiskansoja ja afrokolumbialaisia maaoikeuskysymyksissä. Kuva Meeri Koutaniemi

Finnwatchin hallitus on hyväksynyt Suomen Lähetysseuran yhdistyksen uudeksi jäsenjärjestöksi. Se on Finnwatchin 11. jäsenjärjestö.

­– Finnwatchin jäsenyys avaa meille mahdollisuuden osallistua yhteistyöhön suomalaisen yritys- ja verovastuun kehittämiseksi, kertoo Suomen Lähetysseuran taloudellisen oikeudenmukaisuuden asiantuntija Niko Humalisto.

Yritysten vastuu ihmisoikeuksien kunnioittamisessa ja yhteiskuntien taloudellisen kestävyyden varmistamisessa on kasvanut merkittävästi. Yritysten yhteiskunnallisten vaikutusten seuraaminen kuuluu yhä useamman kumppanilähtöistä kehitysyhteistyötä tekevän kansalaisjärjestön toimintakenttään.

Pitkä läsnäolo antanut kokonaisvaltaista näkemystä

”Lähetysseuran työ alkoi aikanaan niin, että kaksi köyhää toimijaa kohtasi, ei niin, että rikas maa auttoi köyhää. Pitkäaikainen läsnäolo toimintamaissamme antaa meille kokonaisvaltaisen ymmärryksen taloudellisista rakenteista, jotka estävät kaikkien heikoimmassa asemassa olevien oikeuksien toteutumisen.” (Lähetysseuran linjaus taloudellisesta oikeudenmukaisuudesta)

Finnwatch toivottaa perinteikkään 160-vuotiaan Suomen Lähetysseuran lämpimästi yhdistyksen jäsenjärjestöksi.

– Lähetysseuran avulla yritys- ja verovastuuta koskevat Finnwatchin teemat saavuttavat jälleen uusia yleisöjä, sanoo Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.

Lähetysseuran lisäksi Finnwatchin jäsenjärjestöihin kuuluvat Kirkon Ulkomaanapu, Kepa, Kehys, Eettisen kaupan puolesta, Attac, Solidaarisuus, Dalitien Solidaarisuusverkosto, Maan Ystävät ja Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK ja Kuluttajaliitto