Sunnuntaina 5.6. kolehti kerätään työhön syrjäytettyjen parissa: toivoa huumeidenkäyttäjille Kiinassa

Kiinalla on 4000 kilometriä yhteistä rajaa Myanmarin

Sunnuntaina 5.6. kerätään jumalanpalveluksissa kolehti syrjäytettyjen parissa tehtävän työn tukemiseen Suomen Lähetysseuran kautta.

Esimerkiksi Yunnanin maakunnassa Lounais-Kiinassa toimii kaksi kristillistä huumeidenkäyttäjien vieroitus- ja kuntoutuskeskusta, joita Lähetysseura tukee taloudellisesti ja koulutusyhteistyön kautta. Paikallisten seurakuntien yhteydessä Baoshanin ja Ruilin kaupungeissa toimivat keskukset tarjoavat vaihtoehtoisen, kristillisiin arvoihin perustuvan kuntoutusohjelman, jossa seurakuntalaisten vertaistuki on avain uuden, päihteettömän elämän aloittamiseen. Baoshanin Uuden elämän keskus avattiin vuonna 2007, Ruilin Toivon koti viime vuonna.

Lähellä Kultaisen kolmion huumetuotantoa

Huumeet ovat Lounais-Kiinassa iso ongelma. Baoshan ja Ruili sijaitsevat lähellä Myanmarin vastaista rajaa ja niin sanotun Kultaisen kolmion huumetuotantoaluetta. Alueen suurimpia haasteita on ihmisten, huumeiden sekä uhanalaisten eläinten ja kasvien salakuljetus. Historiallisesti alue on ollut osa erityisesti heroiinin salakuljetusreittiä, mutta myös synteettisten huumeiden kauppa on lisääntynyt viime vuosina. Viranomaisten keinot ongelman ratkaisuun ovat rajalliset.

Runsas huumeiden käyttö lisää myös hepatiitti- sekä hiv- ja aids-tartuntojen riskiä sekä muita yhteiskunnallisia sekä sosiaalisia ongelmia. Kuntoutustyössä panostetaan myös kuntoutujien perhe-, seurakunta- ja työyhteisösuhteiden eheytymiseen. Hoito on maksutonta.

Lähetysseuralla on vuosikymmenten kokemus huumetyöstä Hongkongissa, jossa työ siirtyi Hongkongin luterilaiselle kirkolle vuonna 2014. Tätä kokemusta siirretään koulutuksen kautta myös Manner-Kiinan puolella tehtävään huumetyöhön yhteistyössä Yunnanin kristillisen neuvoston kanssa. Vieroitushoito tapahtuu samojen periaatteiden mukaan kuin Hongkongissa: lääkkeettömällä hoidolla ja kokonaisvaltaisen kuntoutusohjelman avulla. Esimerkiksi Baoshanin Uuden elämän keskuksessa kuntoutuksessa olevat miehet kasvattavat sikoja ja vuohia, sekä viljelevät maissia ja punapippuria.

Laosin ja Vietnamin kanssa Kultaisen kolmion huumetuotantoalueella. Baoshanin seurakunta avasi 2007 miehille tarkoitetun huumevieroituskeskuksen