Sunnuntaina 11.9. kolehti teologiseen koulutukseen: Lung Awng opiskelee palvellakseen kirkkoaan Myanmarissa

Diakonian maisteriopintoja suorittavan Lungin lempipaikka seminaarilla on kirjaston ikkunan ääressä. Hän rukoilee

Sunnuntaina 11.9. kerätään jumalanpalveluksissa kolehti Suomen Lähetysseuran ja sen kumppaneiden teologiselle koulutukselle Angolassa, Etiopiassa, Hongkongissa, Kiinassa, Namibiassa, Senegalissa, Taiwanilla, Tansaniassa, Thaimaassa ja Venäjällä.

Myanmarilainen Lung Awng tuli 2015 Hongkongin luterilaiseen teologiseen seminaariin suorittamaan diakonian maisteriopintoja Suomen Lähetysseuran stipendiaattina. Hongkongissa on muitakin Lähetysseuran tuella opiskelevia Kaakkois-Aasiasta ja Manner-Kiinasta.

Pohjois-Myanmarista Kachinin maakunnasta kotoisin oleva Lung Awng valmistui jo vuonna 2007 teologian kandidaatiksi paikallisesta raamattukoulusta. Kuten valtaosa kachin-vähemmistökansasta, myös Lungin perhe on kristitty. Lung toimi ensin seurakunnassa nuorisotyöntekijänä ja myöhemmin seurakuntayhtymän nuorisotyön johtajana kotikaupungissaan Myitkyinassa.

Hän haaveili opintojen jatkamisesta, mutta tilanne kotiseudulla on vaikea. Myanmarissa on jatkunut sisällissota yli 60 vuotta. Eri sissiryhmien ja hallituksen joukkojen väliset konfliktit eivät ole päättyneet tulitaukosopimuksesta huolimatta. Kachinissa on myös vakava huumeongelma, sillä Pohjois-Myanmar on osa oopiumin ja heroiinin huumekaupan tuotantoketjua. Myitkyinan kirkko ylläpitää huumeidenkäyttäjien vieroituskeskusta ja yrittää tukea etenkin sisällissodasta traumatisoituneita nuoria. Lungin mukaan Kachinin kirkon nuorisotyön tärkein tehtävä on rakentaa rauhaa.

– Menen monesti Hongkongissa seminaarin kirjaston suuren ikkunan ääreen rukoilemaan. Rukoilen kansani ja kotiseutuni puolesta, sekä koko Myanmarin puolesta. Katselen ulos ja ihmettelen maisemaa. Vehreät vuoret voisivat olla kotiseudultani. Mutta kun katselen komeita kerrostaloja, tulen haikeaksi. Tältä oman maani pitäisi näyttää! Se on unelmani. Toivon, että jonain päivänä myös Myanmar on kehittynyt ja hyvinvoiva yhteiskunta, Lung unelmoi.

Teksti ja kuva Upu Leppänen