SAT-7 panostaa koulutukseen ja tukeen korona-aikana

Lapset katsovat Minun kouluni -ohjelmaa pakolaisleirillä Libanonissa.
SAT-7:n satelliittitelevision kautta lähettämät opetusohjelmat ovat mahdollistaneet opiskelun Lähi-idän konfliktialueilla eläville lapsille. Nykyisin SAT-7 käyttää paljon myös Internetiä ja sosiaalista mediaa. Ohjelmissa tarjotaan myös tietoa koronaviruksesta ja sen ehkäisemisestä sekä tukea niin perheiden henkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiin. Kuva SAT-7 (Kuva ei ole otettu korona-aikana)

– SAT-7:n ohjelmat ovat vahvistaneet Lähi-idän konfliktialueilla asuvien ja kouluopetuksen ulkopuolelle jääneiden lasten perusopetusta. Koronaviruksen takia yhä suurempi määrä lapsia ei nyt pääse kouluun, mikä tekee opetusohjelmista entistäkin tärkeämpiä, toteaa Suomen Lähetysseuran Lähi-idän alueen kirkollisen työn koordinaattori Janetta Vettenranta. Hänen asemapaikkansa on Kypros, jossa on myös SAT-7:n päätoimisto.

Koronaviruksen takia asetetut liikkumisrajoitukset vaikuttavat ihmisten elämään Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueella samalla tavalla kuin muuallakin maailmassa. Satelliittitelevisiojärjestö SAT-7 on koonnut kumppaneitaan varten tukipaketin kaikesta siitä materiaalista, joka on nyt käytettävissä korona-aikana. SAT-7:n materiaalin avulla lapset voivat jatkaa opiskelua ja perheet saavat tietoa ja tukea haastavassa tilanteessa. Materiaalia jaetaan niin satelliittitelevision kuin Internetin ja sosiaalisen median kautta.

Verkkomateriaali sisältää erityisohjelmia, jotka antavat tietoa koronaviruksesta ja sen ehkäisemisestä sekä tukevat niin perheiden henkistä kuin fyysistä hyvinvointia. Siihen sisältyy myös koulutus- ja kasvatusohjelmia, jotka on suunnattu sekä kouluikäisille lapsille että heidän huoltajilleen.

SAT-7 on jo viiden vuoden ajan tuottanut lapsille, opettajille ja vanhemmille tarkoitettuja opetus- ja kasvatusohjelmia ja tukenut niiden kautta miljoonien eri taustoista tulevien lasten jatkuvaa koulutusta ja sosiaalista kehitystä Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Kanavana on käytetty satelliittitelevision lisäksi sosiaalista mediaa.

Suomen Lähetysseura tukee muun muassa Minun kouluni -ohjelmaa, joka kattaa ikäluokat esikoulusta 3. luokkaan asti opettaen arabiaa, matematiikkaa, englantia, luonnontieteitä ja ranskaa. Opetusta on kolme kertaa viikossa Facebookissa, jossa lapset voivat myös olla yhteydessä opettajaan lisätukea varten.

Puzzle-ohjelmassa käsitellään pelien kautta lasten oikeuksia. On myös ohjelmia, joissa tarinankerronnan avulla kannustetaan luovan ajattelun ja mielikuvituksen käyttöön sekä taiteen ja käsitöiden tekemiseen.

– Miljoonat lapset Lähi-idässä elävät köyhyydessä, konfliktien keskellä ja pakolaisina. Koronavirus pahentaa heidän tilannettaan entisestään. Minun rukoukseni on, että tämä aika saa meidät työskentelemään entistä tiiviimmin yhdessä ja levittämään toivoa, toteaa SAT-7:n toimitusjohtaja Rita El-Mounayer.

SAT-7 on vuonna 1996 perustettu kristillinen tunnustustenvälinen satelliittitelevisiojärjestö. Suomen Lähetysseura oli mukana perustamassa sitä. SAT-7:llä on ohjelmaa arabian, parsin ja turkin kielillä neljällä satelliittikanavalla sekä verkossa, ja se tavoittaa noin 30 miljoonaa ihmistä 25 maassa Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa.

Satelliittitelevisio on mm. pakolaisten pääasiallinen tietolähde. Libanonissa kolmella neljästä pakolaisesta on mahdollisuus seurata satelliittitelevisiota. Kuva SAT-7