SAT-7 aloittaa uuden koulukanavan pakolaisille

Pakolaisleireillä lapset kokoontuvat usein yhteen katsomaan ohjelmaa ja mukana on äitejäkin. YK:n pakolaisjärjestön mukaan lähes puolet kouluikäisistä pakolaislapsista ei saa minkäänlaista koulutusta. Libanonissa, jossa on eniten syyrialaispakolaisia, lähes 80 prosenttia pakolaislapsista ei käy koulua. Kuva SAT-7

SAT-7:n uusi satelliittitelevisiokanava SAT-7 ACADEMY aloittaa toimintansa 1. syyskuuta. Ympärivuorokautinen arabiankielisiä ohjelmia lähettävä kanava tarjoaa miljoonille pakolaislapsille mahdollisuuden oppia erilaisten televisio-ohjelmien kautta. Suomen Lähetysseura tulee SAT-7:n uutta kanavaa.

Sodan ja väkivaltaisuuksien takia Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa on 13 miljoonaa lasta, jotka eivät käy koulua. Ne koulut, jotka eivät ole tuhoutuneet, ovat liian täynnä. Monin paikoin opettajat ovat jättäneet tehtävänsä tai vanhemmat pitävät lapsensa kotona väkivallan takia. Näistä lapsista on tulossa ”kadotettu sukupolvi”.

Uuden kanavan avulla SAT-7 haluaa tarjota lapsille mahdollisuuden peruskoulutukseen ja myös emotionaalista ja psykologista tukea vaikeassa tilanteessa. Uudelta kanavalta löytyy myös ohjelmia, jotka tukevat vanhempia lasten kasvatuksessa ja opettajia heidän työssään.

Minun kouluni -ohjelma uudelle kanavalle

Suosittu koulutelevisio-ohjelma Minun kouluni siirtyy SAT-7 KIDS -kanavalta uudelle ACADEMY-kanavalle. Minun kouluni -ohjelmassa opetetaan sellaisia aineita, kuten matematiikka, arabia, englanti ja luonnontieteet esi- ja alakouluikäisille. Ohjelmaa seuraa viikoittain 1,3 miljoonaa katsojaa. Ohjelmat ovat saaneet runsaasti myönteistä katsojapalautetta niin lapsilta kuin vanhemmilta eri uskonnollisista taustoista.

– Tämän uuden satelliittikanavan ja Internetin kautta voimme tarjota kipeästi kaivattuja koulutuspalveluita tuhansille vaikeissa oloissa eläville perheille. Meidän opetussisältömme on pian heidän ulottuvillaan missä tahansa ja milloin tahansa, kertoo SAT-7:n toiminnanjohtaja Terence Ascott.

SAT-7 on vuonna 1996 perustettu tunnustustenvälinen satelliittitelevisiojärjestö. Suomen Lähetysseura oli mukana perustamassa sitä ja tukee nykyään mm. sen My School -ohjelmaa ja syyskuussa aloittavaa uutta SAT-7 ACADEMY -kanavaa. SAT-7:n kuusi kanavaa lähettävät ohjelmia arabian, farsin ja turkin kielellä tavoittaen noin 20 miljoonaa katsojaa Lähi-idässä aina Irania, Afganistania ja Pohjois-Afrikkaa myöten.

Tule mukaan tukemaan SAT-7:n koulutelevisiota Lasten Pankin kautta.