Salon torilla siunattiin helluntaina uusia työntekijöitä – Lähetysjuhlilla yli 1300 vierasta

Lähetysjuhlat huipentuivat helluntaina Salon torilla pidettyyn messuun ja uusien työntekijöiden siunaamiseen. Helluntain henkeä tarvitaan piispa Mari Leppäsen mukaan nyt kipeästi – sanojen ja tekojen on puhuttava samaa kieltä.

Kolme ihmistä seisoo albat päällä ulkossa katoksen alla.
Tuomas Meurman (vas.), Sara Latvus ja Jembere Berhanu Belihu siunattiin työhön messussa Salon torilla. Piispa Mari Leppästä avusti mm. Salon seurakunnan lähetyssihteeri Henna Seppälä (vas.)

”On heleä helluntai, luonto on puhjennut vehreyteen, täällä on kesän valo ja kirkkaus”, kuvaili Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen puheessaan Salon Lähetysjuhlien päätösmessussa.

Albaan pukeunut pieni poika kantaa ristiä.
Aamos kantoi ristiä kulkueessa.

Piispan mukaan helluntai on erityisen hieno pyhä viettää Lähetysjuhlia ja siunata uusia työntekijöitä lähetystyöhön. Nykyinen aika tarvitsee piispan mukaan kipeästi helluntain henkeä, ymmärtämisen ihmettä.

”Tarvitsemme sitä, että sanat ja teot puhuvat samaa kieltä. Suomi on meille rakas maa. Yhtä aikaa kirkkona näkymme on aina globaali. Evankeliumi kuuluu kaikille ja kaikkialle.”

Leppänen muistutti, että lähimmäisen rakastaminen ei ulotu vain lähellä oleviin ihmisiin. Lähetystyö saarnaa maailmalle, että kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia Jumalan edessä, Jumalan maailma on yksi ja yhteinen.

”Maapallo on meidän yhteinen kotimme, Jumalan ruumis. Ihmisen hyvinvointi on sidottu luonnon pelastumiseen. Meidän on lähetetty työhön oikeudenmukaisemman maailman ja rauhan puolesta, rakentamaan kestävää elämää, välittämään armoa ja rakkautta sanoin ja teoin.”

Työhön Kambodžaan ja Etiopiaan

Messusa siunattiin ulkomaantyöhön Kambodžaan Tuomas Meurman ja Sara Latvus sekä Etiopiaan Jembere Berhanu Belihu.

Kuvassa kolme naista ja yksi mies seisoo kirkossa, edessä räsymätto.
Salon seurakunnan uusi nimikkolähetti Jembere Berhanu sai lauantaina lahjaksi Laila Kyynäräisen (toinen vas.) kutoman maton. Virpi Hakkila (vas.), Laila ja Elsi Pohjavirta ovat pitäneet lasten lähetyskerhoa Angelniemessä.

Jembere Berhanu Belihu, 44, on opiskellut Suomessa erityisopettajaksi ja terveystieteiden tohtoriksi. Hän aloitti viime marraskuussa työt Lähetysseuran alueellisena hankehallinnon asiantuntijana itäisessä ja eteläisessä Afrikassa.

Teologian maisterin Sara Latvuksen, 31, ja hänen miehensä yhteiskuntatieteiden ja teologian maisterin Tuomas Meurmanin, 37, työaluetta ovat Etelä- ja Kaakkois-Aasia. Pariskunnan koti on Kambodžan pääkaupungissa Phom Penhissä.

Kolme tyttöä tanssii sinisissä puvuissa.
Tanssiryhmä Xaris Finland esiintyi Elämän ja toivon vedestä kertovassa tilaisuudessa Salon uudessa seurakuntatalossa.

Uskosta avoimesti

Elina Koivusalo soitti huilua Safarikuoron ja GospelSalon yhteisessä konsertissa Uskelan kirkossa.

”Lähetysjuhlat sujuivat tosi hyvin ja vieraita oli paljon. Mukana järjestelyissä oli kymmeniä vapaaehtoisia”, kertoi Henna Seppälä, Salon seurakunnan lähetyssihteeri.

Yksi vapaaehtoinen oli vastassa kyltin kanssa juhlavieraita Salon rautatieasemalla. Tämä kekseliäs ratkaisu riemastutti juhlille tulijoita, ja moni totesi, ettei muista tällaista olleen millään muulla paikkakunnalla.

Tapahtumakoordinaattori Rasmus Tillanderin mukaan juhlajärjestelyt sujuivat joustavasti ja hyvässä yhteistyössä. Juhlille osallistui noin 1300 ihmistä. Tillanderia ilahdutti erityisesti se, että nuorten tapahtumiin osallistui noin 500 nuorta. Kaikkiaan Salon Lähetysjuhlille osallistui arviolta reilut 1300 kävijää.

”Harvoin näkee nuorten illassa, että usko on niin avoimesti läsnä. Cuminan ja paikallisen bändin esiintyminen sai myös hyvän vastaanoton.”

Juhlien teemana oli Leipää pelloilta maan, ja keskusteluissa käsiteltiin muun muassa ruokakriisiä, sen ratkaisuja ja kokonaisvaltaista lähetystyötä. Hengenravinto ja rukous olivat vahvasti mukana juhlilla.

Juhlavieraille tarjottu edullinen keittolounas kävi kaupaksi  ja sitä oli sekä jauhelihalla että pavuilla höystettynä.

Juhlat järjestivät yhdessä Salon seurakunta ja Suomen Lähetysseura.

Neljä ihmistä tanssii ulkona nurmikolla.
Salon seurakunnan diakoniatyöntekijät ohjasivat gospeltanssia kirkkopuistossa. Kuva Roossa Keski-Vähälä.

Ensi vuonna Tampereella

Lähetysjuhlat pidettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa kahdella paikkakunnalla, Pieksämäellä 20.-21.5. ja Salossa 27.-28.5.  Salon seurakunnan kirkkoherra Timo Hukka kertoo, että  tämä uusi konsepti sai Salossa hyvin positiivisen vastaanoton.

Pieksämäen juhlille osallistui myös noin 1300 ihmistä.

Ensi vuonna Lähetysjuhlat järjestetään 17.–19. toukokuuta Tampereella osana Kirkon juhlia. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Tampereen kaupungin ja Tampereen seurakuntien kanssa.

Teksti ja kuvat Marjatta Kosonen