Sakari Löytty: Luterilaisen maailmanliiton yleiskokouksen musiikkielämä voi antaa mallia kirkoille

Pääasiassa namibialaisista koostunut suurkuoro esiintyi reformaation 500-vuotisjuhlassa Windhoekin Sam Nujoma -stadionilla. Kuva LWF/Albin Hillert

Tiistaina 16.5. Windhoekissa, Namibiassa päättyneen Luterilaisen maailmanliiton 12. yleiskokouksen musiikkielämässä on ollut vahva suomalainen panos. Suomen Lähetysseuran työntekijä, musiikin tohtori Sakari Löytty on ollut parin vuoden ajan asiantuntijana kokouksen musiikki- ja jumalanpalvelustyöryhmässä. Hän on myös vastannut suurkuoron harjoituttamisesta reformaation 500-vuotisjuhlaan.

Sakari Löytty palasi helmikuussa Suomesta synnyinmaahansa Namibiaan ja samalla reilun kuuden vuoden takaiseen työyhteyteen, Namibian evankelisluterilaisen kirkon musiikkityöhön. Tällä kaudella hän on mukana mm. virsikirjauudistuksen valmistelutyössä ja kehittämässä kirkkomusiikin koulutusta.

Namibia-asiantuntemus käytössä

– Iloitsen siitä, että olen saanut antaa työryhmän käyttöön asiantuntemukseni Namibiasta ja paikallisista lahjakkaista ihmisistä. Minulle on äärettömän tärkeää, että yleiskokous järjestettiin juuri Namibiassa.

– Olen kiitollinen siitä, että kaikki on sujunut hämmästyttävän hyvin. Jännitystekijöitä oli paljon, varsinkin suuri reformaation 500-vuotisjuhla Windhoekin stadionilla. Moni asia olisi voinut mennä pieleen, mutta osat loksahtivat paikoilleen hienosti.

Löytyn tehtäviin on kuulunut myös luterilaisen kirkon jäsenistä koostuvan suurkuoron harjoituttaminen Windhoekissa.

– Aloitimme maaliskuussa, ja opettelimme 80 laulua ja virttä eri puolilta maailmaa. Niiden kokoamisessa on työryhmämme toisella asiantuntijalla Terry MacArthurilla ollut tärkeä rooli.

Pari lauluista on Löytyn säveltämiä, ja joukossa on myös hänen sovituksiaan. Lähempänä kokousta kuoroon liittyi ihmisiä muistakin maista.

Kanteleella suomalaisia sointuja

Löytyn avustajana kuoroharjoituksissa on ollut Lähetysseuran vapaaehtoistyöntekijä, Felm Volunteer, musiikin maisteri Ulla-Sisko Jauhiainen Kiuruvedeltä. Hän on myös laulanut kuorossa ja bändissä, joka on vastannut viikon kestäneen kokouksen aamu- ja iltahartauksien sekä jumalanpalvelusten musiikista.

Kansanmusiikkiin Sibelius-Akatemiassa erikoistunut Jauhiainen on tuonut esityksiin myös suomalaisen tuulahduksen kanteleensoitolla.

Aika kypsä afrikkalaiselle liturgiselle ilmaisulle

– Tämä yleiskokouksen musiikin toteutus on hienointa mitä kirkkomusiikin alalla voin tehdä, Sakari Löytty sanoo. On ollut upeaa laskea kaikki liturgiselle perustalle. Jumalanpalvelus on seurakunnassa kaiken keskus.

– Olemme voineet antaa kokouksessa eri maiden kirkoille sarjan malleja siitä, miten niiden musiikkielämää ja liturgiaa voitaisiin kehittää luovasti ja monipuolisesti. Monet varsinkin afrikkalaisten kirkkojen edustajat ovat tulleet innostuneina keskustelemaan asiasta kanssani.

– Uskon, että nyt on viimeinkin aika afrikkalaiselle liturgiselle ilmaisulle. Meidän pitäisi kulkea tässä kehitystyössä tukijoina kirkkojen rinnalla.

Teksti Pirre Saario

First language first – Luterilaisia maailman eri kolkilta koolla Namibiassa

Felm Volunteerina eli Lähetysseuran vapaaehtoistyöntekijänä Namibiassa toimiva Ulla-Sisko Jauhiainen oli suurkuoron harjoituksissa Sakari Löytyn avustajana mm. naisäänten stemmoja opettamalla. Hän myös lauloi kokouksen kuorossa ja soitti kannelta. Kuva LWF Brenda Platero.