Saippuaa ja sanitaatiota – Lähetysseuran hygieniatyöllä parannetaan yhteisöjen terveydentilaa

Kusunden dalit-kylä Nepalissa sai vesijärjestelmän ja omat vesihanat syksyllä 2019. Kuva: Mimosa Hedberg

Terveyskoulutuksella voidaan ehkäistä tautien leviämistä ja parantaa yhteisöjen elinoloja alueilla, joissa kärsitään heikosta hygieniasta sekä kunnollisten saniteettitilojen, terveyspalveluiden ja lääkkeiden puutteesta.

Suomen Lähetysseuran tekemässä terveys- ja hygieniatyössä kyläyhteisöjä osallistetaan aktiivisesti työn suunnitteluun ja toteuttamiseen. Esimerkiksi käymälöitä ja vesipisteitä rakennetaan yhteisvoimin. Näin kestävä kehitys mahdollistuu paikallisten ihmisten oman aloitteellisuuden, organisoitumisen ja osaamisen kehittymisen kautta.

Nepalissa terveystyö painottuu syrjittyjen vähemmistöjen ja etnisten ryhmien terveydentilan parantamiseen. Terveys- ja hygieniatyötä tehdään lisäksi esimerkiksi Etiopiassa ja Tansaniassa.