Rolf Steffansson: Ulos sulkeva vai sisään kutsuva?

Lähetystyössä meidät kutsutaan tietyömaalle, jossa tasoitetaan tietä kaikille ihmisille – riippumatta heidän taustoistaan.

"Tie osallisuuteen oli yhtä tasainen juutalaisille ja kreikkalaisille, orjille ja vapaille, miehille ja naisille."

”Valmistakaa Herralle tie, oikaiskaa hänen polkunsa mutkat! Kaikki rotkot täytetään, vuoret ja kukkulat madalletaan. Mutkaiset tiet suoristetaan, kuoppaiset tasoitetaan.” Tämä Luukkaan evankeliumin kohta kuvaa itse asiassa hyvin tilannetta Afrikassa 90-luvulla.

Tansaniassa tiedettiin aina, milloin valtionpäämies oli tulossa kaupunkiin. Tiet olivat tavallisesti täynnä kuoppia. Ennen vierailua teitä lanattiin ja kuopat täytettiin pölyllä. Korjaus kesti korkeintaan seuraavaan sateeseen saakka. Sen jälkeen ihmiset kulkivat teillä, jotka olivat entistä huonommassa kunnossa.

Uudessa testamentissa Johannes Kastaja valmisteli tietä Jeesukselle. Hänkin puhui kuoppaisten teiden tasoittamisesta, mutta kestävämmällä tavalla. Viesti koski vastuun kantamista lähimmäisestä, jakamista, korruption kitkemistä ja yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta. Ankara viesti herätti kysymyksiä siitä, miten kuulijat voisivat siistiä omaa elämäänsä. Riittikö pintaremontti? Johannes kiinnitti huomiota siihen, kenelle tietä piti tasoittaa.

”Kristillisen sanoman ytimessä on Jumalan oma tienrakennustyö meidän luoksemme.”

Kuka jäi ulkopuolelle, kun ympäröivän yhteiskunnan rakenne ei ollut esteetön? Vammaiset ihmiset, heikot ja köyhät. He kantoivat tuplataakan. Tilanteensa takia heillä ei ollut mahdollisuutta osallisuuteen yhteisön elämään. Myös yhteisön uskonnollisesta elämästä tuli helposti itsessään ulossulkeva. Heikoimmassa asemassa olevilla ei ollut varaa tai mahdollisuuksia uskonnollisuuteen, joka keskittyi puhtauteen, näkyviin rituaaleihin, säännölliseen osallistumiseen ja taloudelliseen sitoutumiseen.

Johanneksen ja Jeesuksen antamat esimerkit kutsuvat kirkkoa toimimaan niin, että tasoitetut tiet mahdollistavat kaikkien osallisuuden. Tämä tarkoittaa etsiytymistä rasittuneiden ja heitteille jätettyjen luokse sekä yhteisön rakentamista niin, että heille on tilaa.

Kristillisen sanoman ytimessä on Jumalan oma tienrakennustyö meidän luoksemme Jeesuksen inkarnaation, ristin kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Arvomme ihmisinä ei ole riippuvainen omista kyvyistä tai meriiteistä. Paavali mukaan yhteisön piti myös käytännössä siitä, että tie osallisuuteen oli yhtä tasainen juutalaisille ja kreikkalaisille, orjille ja vapaille, miehille ja naisille. Lähetystyössä meidät kutsutaan mukaan tällaiselle tietyömaalle.

Rolf Steffansson Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Julkaistu pääkirjoituksena Lähetyssanomissa 2/2023

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat